Julie Parrish is inmiddels ruim een jaar verantwoordelijk als worldwide channel sales bij storageleverancier NetApp. De eerste maanden in de periode eind 2008 en begin 2009 heeft ze de wereld rondgetrokken en met partners gesproken. ‘Daaruit bleek dat partners blij met NetApp zijn maar wel makkelijker en eenvoudiger zaken willen doen’.
NetApp partners zijn volgens Parrish tevreden met de producten , ‘value’ en de goede marges. Wel moet het eenvoudiger worden om zaken te doen met NetApp, zo blijkt uit de gesprekken die Parrish met diverse NetApp partners heeft gevoerd. ‘Daarom zijn een aantal zaken gesimplificeerd, zoals ‘customer configuration’. Hiermee wil NetApp dat zijn partners meer marktaandeel in het midsized entreprise (mse) segment te krijgen. Dat zijn bedrijven met honderd tot duizend werknemers. Typische NetApp producten die daar worden verkocht zijn de FAS 2020, 2040 en 2050. Daarvan komt nu 30 procent van de omzet van NetApp vandaan.’
Een andere groei is cloud computing. In de toekomst gaan meer storage diensten via de cloud, zo tussen de 10 en 40 procent, aldus Parrish. ‘Er wordt inmiddels samengewerkt met grote partners zoals Telefonica, T-Systems en BT om cloud diensten aan te bieden, ook via de VARs. Het gaat hier bij om verschillende soorten Saas diensten, zoals storage, software, infrastructuur en producten.’
De banden tussen NetApp en Cisco en VMware worden nog nauwer, aldus Parrish. ‘NetApp wil hiermee duidelijk maken dat het nauw samenwerkt met andere grote leveranciers om nieuwe gevirtualiseerde netwerken te leveren’. Over een eventuele joint venture, zoals EMC, Cisco en VMware recentelijk zijn aangegaan, wil Parrish nog niks zeggen. Wel over de concurrentiepositie tegenover EMC. ‘We zijn channelvriendelijker, net zoals Cisco en VMware. En we hebben veel meer ervaring ronde ethernet technologie . Daarom zijn we een goede partner van Cisco. Ik denk verder dat klanten de beste oplossingen van diverse partners willen. Eindgebruikers eisen efficiëntie storage oplosssingen.’
Distributeurs
Distributeurs nemen tegenwoordig een hele belangrijke plaats in de partnerstrategie aldus Parrish. ‘Ruim 45 procent van de omzet gaat via onze distributeurs. Distributeurs nemen een belangrijke rol in de midsized enterprise markt. ‘Zij zullen meer partners voor ons rekruteren en opleiden. Distributeurs vervullen diverse belangrijke taken voor NetApp, zoals andere pre-order transacties.’