Vroeger had je leveranciers die alleen notebooks leverden en leveranciers die alleen mobiele telefoons leverden. De laatste jaren is dat anders geworden. Ze zoeken elkaars markten op en verkopen zowel smartphones, notebooks en netbooks via bestaande en nieuwe kanalen. Dat betekent meer concurrentie tussen leveranciers. Resellers kunnen in ieder geval hoge marges halen met de verkoop van smartphones.
Dit zegt Steve Brazier, analist en ceo van onderzoeksbureau Canalys op het The Canalys Mobility Forum dat onlangs in Londen werd gehouden. Leveranciers van smartphones en notebooks zoeken nieuwe markten op. Zo focussen Nokia, Apple en Samsung op meer groei door de pc-markt te stappen. Vica versa stappen steeds meer pc-leveranciers in de lucratieve markt die smartphones heet, zoals Acer, Dell, Asus, Apple, Fuijitsu en Samsung. De rol van HP en Toshiba in de markt voor smartphones is nog minimaal. Sterke pc-leveranciers op dit moment zijn zijn HP, Acer, Dell en Lenovo, aldus Canalys. Notebooks en netbooks zijn wereldwijd in het eerst halfjaar van 2009 goed voor 74 miljard dollar omzet. In deze markt zie je steeds meer Aziatische leveranciers, lage prijzen en een dominantie door Intel en Microsoft.
Sterke smartphone leveranciers zijn Nokia, RIM, Apple en HTC. In 2009 deed Apple met de iPhone hele goede zaken. De verkoop van smartphones is een groeimarkt en er kunnen door de channel goede prijzen worden gevraagd die mooie marges opleveren, aldus Brazier. ‘Dat komt omdat er veel verschillen bestaan tussen platforms. Zo zijn ze technisch gezien van ‘proprieraty’ van aard. Daarom stappen veel nieuwe spelers in deze markt vanwege de ‘pricing power’ en de grote omzet dat uit smartphone diensten wordt gehaald. Wereldwijd werd er in het eerste halfjaar van 2009 ruim 32 miljard dollar besteed aan smartphones. De gemiddelde marge die een leverancier op een smartphone verdient is 30-40 procent. Op een iPhone is dat 65 tot 72 procent. De netto winst schommelt tussen de 11-23 procent. ‘
De gemiddelde marge die een mobiele pc-leverancier maakt is ligt tussen de 10-12 procent. De marge voor resellers ligt tussen de 1-3 procent. Resellers kunnen hogere marges halen met de verkoop van smartphones dan netbooks. Wel duurt de salescycle van een smartphone iets langer dan een notebook . Maar op een notebook is weer meer marge te halen dan een netbook.
Meeste winst en marge zit een de verkoop van een smartphone met contract , bijvoorbeeld van 24 maanden. Telco’s verdienen de meeste marge, daarna pas retailers. De marge is hoger dan bij een verkoop van een pc. Alleen de verkoopcyclus van smartphone duurt langer en de kosten daarvan zijn hoger dan bij netbooks of notebooks.
Smartphone leveranciers moeten zich blijven onderscheiden en differentiëren, aldus Brazier. ‘Ga niet standaardiseren. Er komt een consolidatieslag aan. Verder moeten smartphone leveranciers niet en masse overgaan naar het Wintel Platform, dat drukt de winst. De daarop volgende vraag is of smartphone leveranciers dan moeten kiezen voor Google of Windows. Google Android heeft wel een duidelijk voordeel; het is gratis. Verder is het de vraag of Apple met goedkopere modellen komt dan alleen maar prijzige iPhone of notebooks. Apple kent de markt en is de grondlegger van de pc. Maar zal Apple dat ook doen met smartphones? Apple moet rekening houden dat er goedkopere smartphones nodig zijn voor snelgroeiende markten zoals India en China. PC-leveranciers zullen moeten gaan investeren in alternatieve platformen, dus niet alleen Windows. Er is sprake van de komst van meer besturingssystemen, zowel bij pc’en als bij smartphones, waar tot nu de meeste groei ligt. Leveranciers zijn gebaat bij veel keuze aan platformen. Dus niet alleen Google of Microsoft.’