Regionaal opleidingencentrum Rivor in Geldermalsen laat toekomstige ict'ers hun mbo-studie combineren met een hbo-opleiding. Vierdejaars studenten kunnen twee dagen in de week besteden aan hun vervolgopleiding aan het hbo, die ze daardoor in minder tijd kunnen afronden.
De studenten die het combinatietraject volgen, kunnen hun hbo-diploma met anderhalf jaar verkorten. Dat komt niet alleen doordat zij tijdens hun mbo-opleiding al aan hun propedeuse werken, maar ook doordat de leerlingen met het mbo-diploma tijdens de vervolgstudie voor enkele vakken vrijstelling krijgen.
Volgens opleidingsdirecteur Henk Hendrickx van ROC Rivor is de combinatie alleen mogelijk voor studenten die bovengemiddeld scoren. ‘Deelnemers die in aanmerking willen komen voor het sneltraject kunnen dit in het derde jaar aangeven', legt hij uit. ‘Aan de hand van hun resultaten en hun motivatie worden zij al dan niet toegelaten tot het sneltraject. Zij krijgen onderwijs op maat aangeboden. Het ROC werkt voor dit studieprogramma samen met Hogeschool Utrecht.
Aansluiting
Docent Herbert Rietman meent dat de opleider sinds de start van de gecombineerde studie gemakkelijker kan controleren of het mbo-onderwijs aansluit op het hbo. ‘We krijgen een veel beter beeld van wat wordt verwacht van onze deelnemers', aldus Rietman. ‘Doordat zij naast hun hbo-opleiding ook nog steeds les volgen bij ROC Rivor, is regelmatig feedback mogelijk. We kunnen daardoor beter inspelen op dingen die niet vlekkeloos aansluiten.'
Het combitraject is alleen mogelijk voor de opleidingen Bedrijfskundige Informatica, Technische Informatica, Informatica, Systeembeheer en Information Engineering.
Eerder startte opleider Landstede een soortgelijk initiatief. Derde- en vierdejaars ict-studenten van de mbo-opleider kunnen bij Hogeschool Windesheim studeren. Zij gaan een keer in de week naar Windesheim om daar de vakken SQL, database design, PHP en Itil te volgen. Deze vakken worden normaal gesproken alleen gegeven aan eerstejaars ict-studenten.
Eindelijk, na jaren en jaren gaan opleiders inzien dat het echt handig is om zich eens AANPASSEN aan het nivo en de vraag van hun studenten.
Nu gaan focussen op het overdragen van ECHT ICT KENNIS (en niet dat certificaten circus in stand ouden) en we gaan ergens komen, waarbij leerlingen ook iets kunnen leren waar ze zelf wat aan hebben.