Uit een nieuw partneronderzoek van Avaya blijkt dat het distributiekanaal overtuigd is van economisch herstel in 2010 en van het feit dat klanten zullen investeren in hun bestaande systemen.
Dit gaan ze doen door projecten op te starten, die de productiviteit verhogen en operationele kosten verlagen. Partners zijn het er vooral over eens dat Unified Communications (UC) en VoIP-technologie de meeste mogelijkheden bieden voor hun eigen groei en om de klantdoelstellingen te verwezenlijken. Volgens het onderzoek verwacht 63 procent van de partners dat de marktvraag in het komende jaar toeneemt. 32 procent is afwachtend over wat er in de eerste helft van het jaar gebeurt. Om te profiteren van het kerende economische tij, denkt 38 procent dat UC ze daartoe in 2010 de meeste kansen biedt. VoIP volgt met 23 procent als tweede kansrijke oplossing.
Hoewel de klantvraag aantrekt, zullen klanten voorzichtig blijven. Driekwart van de Avaya-partners denkt dat hun klanten geen nieuwe apparatuur zullen aanschaffen, maar hun huidige systemen onder de loep nemen en hierin zullen investeren. Klanten vertelden partners dat ze investeringen plannen ten behoeve van meer productiviteit (29 procent) en het verlagen van operationele kosten (36 procent). Dit zien ze als de belangrijkste strategieën in de komende twaalf maanden.
Naast UC en VoIP werden ook virtualisatie (zestien procent) en Software-as-a-Service (tien procent) genoemd als trends die het kanaal in 2010 de beste kansen bieden. Daartegenover zag men bij klanten nog weinig beweging in zaken als het ‘vergroenen’ van IT of het aanbieden van nieuwe producten (respectievelijk twee en anderhalf procent).
"Onze partners zijn bijzonder positief over volgend jaar en zien veel mogelijkheden. Uiteraard zijn wij erg verheugd dat ze zoveel vertrouwen hebben in UC en VoIP. Ook de focus op virtualisatie is erg interessant doordat dit de nieuwe manier wordt waarop Avaya zijn applicaties aanbiedt en laat evolueren", zegt Chris de Jongh, Managing Director van Avaya Nederland. "Dat klanten willen investeren in hun huidige systemen, is ook goed nieuws voor onze partners die Avaya Aura aanbieden. Hiermee benutten klanten nog steeds hun huidige investeringen, verlagen ze kosten en bouwen ze aan een geavanceerd communicatieplatform waarmee ze klaar zijn voor de toekomst."
Andere bevindingen uit het onderzoek
Elf procent van de Avaya-partners denken dat de markt tot 2011 niet aantrekt; daarentegen denkt tien procent dat de ommezwaai al heeft plaatsgevonden.
Meer dan tweemaal zoveel partners geloven dat vermindering van operationele kosten belangrijker is om uit de economische dip te komen dan kapitaalinvesteringen (respectievelijk 36 en veertien procent).
Slechts twee procent van de partners gelooft dat toenemende regelgeving- en compliance-problemen kansen bieden voor 2010.
Dertig procent van de partners denkt dat het belangrijkste element in een samenwerking met een leverancier neerkomt op eerlijk en oprecht partnerschap. 28 procent vindt dat klantondersteuning bij problemen het belangrijkst is.
354 Avaya-partners deden mee aan dit onderzoek. Zij zijn afkomstig uit de EMEA-regio, inclusief Groot-Brittannië, Ierland, Duitsland, opkomende markten (MENA en Zuid-Afrika), CEE, CIS en West-Europese landen. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 7 en 31 oktober 2009.