Eind 2009 is bijna 50 procent van de Nederlandse organisaties op enige wijze bekend met Unified Conferencing. Bij circa 1 op de 9 organisaties heeft men naar eigen zeggen een goed inhoudelijk beeld van deze innovatieve toepassing, bij circa 40 procent is de bekendheid beperkt tot ‘van gehoord’.
Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek naar ‘Het Nieuwe Werken’ in opdracht van COMvenience Europe uitgevoerd door MarketCap International.
Onlangs heeft MarketCap in opdracht van COMvenience een zeer uitgebreid onderzoek gedaan naar ‘Het Nieuwe Werken’ en de daarbij ingezette en mogelijk in te zetten tools, applicaties en diensten. Eén van de onderzochte onderwerpen c.q. toepassingen, is Unified Conferencing of kortweg UC. Een nieuwe innovatie die qua toepasbaarheid eigenlijk een generatie verder gaat dan Unified Communication. Unified Conferencing geeft letterlijk en figuurlijk een nieuwe betekenis aan de term UC.
Maar Unified Conferencing, wat is dit nu eigenlijk? Unified Conferencing wordt door COMvenience Europe gedefinieerd als: "Het geïntegreerd gebruik van presence (aanwezigheid), secure chat, broadcasting, videoconferencing, unified communication, collaboration, shared white boards en workspace sharing". Waarbij het binnen de COMvenience UC diensten en applicaties ook mogelijk is om complete sessies op te nemen, inclusief de white board sessie.
De totale bekendheid met Unified Conferencing varieert sterk per sector c.q. branche segment. Zo is de totale bekendheid met afstand het hoogst binnen de sectoren telecom, media en utilities. Duidelijke lagere bekendheidscores worden gemeten binnen de sector onderwijs. Naar omvang van de organisaties bezien, is de bekendheid het grootst bij organisaties met 200 tot 1.000 werknemers. Een verdere analyse laat zien dat de ‘inhoudelijke bekendheid’ met Unified Conferencing er bij twee sectoren boven de rest uit te steken; telecom, media, utilities en gezondheidszorg. Hier komt de score voor ‘inhoudelijke bekendheid’ ruim boven de 20 procent uit. Naar bedrijfsgrootte beschouwd zijn het wederom de organisaties met 200 tot 1.000 werknemers die qua ‘inhoudelijk bekendheid’ met Unified Conferencing het hoogst scoren.
Ambassadeur van Unified Conferencing
John Kroon, Algemeen Directeur van COMvenience Europe: "Iedereen kent het gezegde: "onbekend maakt onbemind". Mede daarom is COMvenience niet alleen actief met de verkoop van haar eigen Unified Conferencing diensten, maar vooral ook bezig met het verkondigen van het ‘UC evangelie’. Het is echter voor het eerst in mijn lange ICT carrière dat ik bij presentaties en demonstaties eigenlijk alleen positieve feedback krijg. De uitleg en demonstratie van de Unified Conferencing toepassingen maakt zelf doorgewinterde IT-ers enthousiast. Veelal begint een UC demonstratie bij een geïnteresseerde organisatie of potentiële klant met een bepaalde gereserveerdheid. Maar gaandeweg wanneer wij meer laten zien, neemt het enthousiasme toe. Opmerkelijk is het, dat wanneer er IT-ers en algemeen management samen een demonstratie bijwonen, de kloof tussen IT en ‘de rest van een bedrijf’ verdwenen is. In tegendeel, men vult elkaar vaak vol overtuiging aan in het opsommen van mogelijke toepassingen. Ik denk dat het inrichten en faciliteren van de ideale (high performance) workplace enorm veel credits zal opleveren voor de ICT-afdeling".