Alterian heeft zijn positie in de markt voor web content management oplossingen het afgelopen jaar sterk uitgebreid. Sinds de overname van Mediasurface in juli 2008 verwelkomde het bedrijf zo’n 125 nieuwe klanten. Alterian Content Manager wordt nu wereldwijd ingezet door zo’n 500 bedrijven, waaronder WWE, Astra Zeneca, Thomson Reuters en Avis. In Nederland ondersteunt Alterian de online strategie van bedrijven zoals USG People, doe-het-zelf-keten Intergamma (o.a. KARWEI), energiebedrijf DELTA, verzekeringmaatschappijen AEGON en ZLM, en diverse ziekenhuisorganisaties.
Steeds meer bedrijven willen persoonlijke en relevante webervaringen voor hun klanten creëren. Die ontwikkeling zorgt voor investeringen in krachtige oplossingen zoals Alterian Content Manager. Alterian wil een praktisch, kostenefficiënt en geïntegreerd platform leveren waarmee bedrijven de interactie en de betrokkenheid met hun klanten (Customer Engagement) via alle inkomende en uitgaande communicatiekanalen kunnen verbeteren. Dit alles op basis van strategieën die ondersteund worden door krachtige analysetools. Het web is een krachtig instrument voor het creëren van betrokkenheid bij klanten en dat dwingt organisaties om meer te bieden dan een statische eendimensionale website. Bedrijven zijn op zoek naar een dynamische, relevante en vooral aansprekende aanwezigheid op het web.
Alterian Content Manager ondersteunt dit proces door diepgaande marketinganalyse en recentelijk ook social media monitoring aan de contentstrategie toe te voegen. Daarnaast verbreedt het de inzetbaarheid van content door het grote gebruiksgemak en opties om dynamische content real-time op diverse online media te publiceren. Deze combinatie biedt contentredacteuren de context en de benodigde inzichten in de doelgroepen waarvoor ze content schrijven. Het is mogelijk om daadwerkelijk met klanten of bezoekers in dialoog te gaan. Een bedrijf weet hoe haar merk beleefd wordt en weet wat anderen daarover zeggen. De waarde van de content voor de doelgroep is meetbaar en door analyses na publicatie bieden de reacties waardevolle input om de content verder te optimaliseren.
Ger Kors, directeur Alterian Benelux: "Traditionele marketing is passé. De dagen van websites als een soort online brochures, massamarketing, algemene mailings en een e-mailoffensief zijn voorgoed voorbij. Marketeers moeten een individu aanspreken en een directe 1-op-1 relatie met klanten kunnen opbouwen. Dat vraagt echter wel om een dialoog en de koppeling van online- en offline-kanalen binnen één analytical framework. Zo is de waarde van iedere klant effectief te meten. Nu het web voor steeds meer organisaties een bedrijfskritisch kanaal is, sluiten onze geïntegreerde web content management oplossingen zeer goed aan bij deze ontwikkeling."
"Onze klanten willen het niveau van hun websites verbeteren met extra functionaliteit, interactie en analysemogelijkheden. Voor onze klant KARWEI hebben wij die doelstelling ingevuld door een rich content-site te ontwikkelen", zegt Tijn Braun van Alterian-partner Strawberries. "Het was onze uitdaging om een site te creëren die KARWEI-klanten aanspreekt op hun interesses en ze motiveert om aan de slag te gaan. Tegelijkertijd moest alle functionaliteit en content ook goed te managen zijn. Dat laatste was een belangrijk argument om de site op Alterian CME te baseren. En de eerste resultaten zijn zeer positief: de nieuwe site wordt bijzonder goed bezocht en beoordeeld."
Na de overname van Mediasurface heeft Alterian de ontwikkelkennis en ervaring van Mediasurface Morello en Immediacy samengevoegd in een Research & Development-center voor Alterian Content Manager. Deze investeringen hebben geleid tot nieuwe versies van Alterian Content Manager Enterprise Edition en Corporate Edition. Beide oplossingen ondersteunen nu bijvoorbeeld IE8. Verder is de Enterprise Edition uitgerust met Page Studio en met opties voor de automatische vertaling van content. Alterian heeft bovendien de eerste fase van de integratie met de rest van haar Geïntegreerd Marketing Platform afgerond. Dat betekent onder andere dat content, zoals webpagina’s, ook inzetbaar is als content voor e-mailcampagnes. Die mogelijkheid zorgt ervoor dat Alterian-klanten consistent communiceren via diverse kanalen. Zo vergroten zij de grip op marketingcampagnes en besparen ze kosten door dezelfde content voor meerdere kanalen te (her-)gebruiken.
"Internet is uitgegroeid tot een belangrijk marketing- en saleskanaal. Daar hebben we als DELTA maximaal op ingespeeld door te kiezen voor een transparante en eenduidige webinfrastructuur op basis van Alterian CME. Zo is onze online omgeving niet alleen gestructureerd in te richten en goed te beheren, maar zijn er ook ruime mogelijkheden om extra functionaliteit toe te voegen. Van de integratie van webvideo tot de koppeling met backoffice-systemen en e-mailcampagne-oplossingen. We kunnen onze online marketing- en salesomgeving nu steeds verder optimaliseren binnen een transparante en gebruikersvriendelijke webomgeving die we bovendien voortdurend monitoren", zegt Arjan van Schaik, content manager bij DELTA.