Telecomaanbieder Vodafone kampt met een storing op zijn umts-netwerk als gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan het netwerk en een software-upgrade. Daardoor kunnen verspreid over het land veel klanten geen dataverbinding opzetten. Dat vertelt woordvoerster Nicole Tuts. De problemen hebben geen verband met de grote storing die eind november het netwerk anderhalve dag platlegde. De storing is rond het middaguur verholpen, laat de aanbieder weten.
De aanbieder zoekt naar de aanleiding van de storing, die rond het middaguur is verholpen. De voorlichtster vermoedt dat de problemen zijn ontstaan na onderhoud aan de umts-infrastructuur en een upgrade van software. In de nacht van dinsdag op woensdag zijn engineers van Vodafone en netwerkleverancier Ericsson daarmee bezig geweest, vertelt ze.
Doordat dataverbindingen niet geografisch maar dynamisch worden opgezet, kan de ene abonnee wel umts gebruiken terwijl dat zijn buurman niet lukt.
Falende fallback
Eind november werd Vodafone getroffen door een grootschalige storing die het netwerk anderhalve dag platlegde. Na onderzoek bleek dat de storing was veroorzaakt door een falend fallback-systeem. Een landelijke gateway viel uit en de andere drie netwerkknooppunten konden die taken niet overnemen. Normaal gesproken gebeurt dat bij een storing automatisch. Door verstopping op het netwerk konden ruim vier miljoen zakelijke en particuliere abonnees hun mobieltje niet gebruiken.