Bijna de helft van de Managed Service Providers (MSP’s) vindt het moeilijk om remote monitoring- en management-systemen te implementeren.
Dit blijkt uit onderzoek van GFI Software naar het gebruik van remote monitoring- en management-systemen door MSP’s, Value Added Resellers (VAR’s) en IT-dienstverleners. Ook blijkt dat een groot deel van het systeem uiteindelijk nooit wordt gebruikt door de complexiteit ervan. Verder zegt bijna de helft van de IT-dienstverleners en MSP’s dat de initiële investering in RMM-software te hoog is. De ROI voldoet volgens 42 procent van de respondenten niet aan de verwachtingen.
In het internationale brancheonderzoek zijn ruim 200 IT-dienstverleners en Managed Service Providers ondervraagd. Onderwerpen die hierbij aan bod kwamen, waren onder andere hun tevredenheid over de installatie en het functioneren van RMM-software, de vereiste training, de prijsmodellen en de ROI.
Als belangrijkste onderdelen van RMM noemden de respondenten server-monitoring, LAN- en Windows-monitoring, patch management en remote ondersteuning. Daarnaast blijken de belangrijkste redenen om RMM in te zetten de mogelijkheden om problemen snel op te lossen en preventief onderhoud als dienst aan te bieden aan de klant. Van de ondervraagden stelt bijna de helft (47 procent) dat het een maand of langer duurde voor de software volledig in gebruik was. Bij een vijfde deel van de ondervraagden duurde dit zelfs zes maanden of meer.
Vaak blijkt er ook veel training noodzakelijk te zijn om met het RMM-systeem te leren werken. Maar liefst 41 procent van de ondervaagden geeft aan dat het meer dan een maand duurt om specialisten volledig te trainen en voor te bereiden om met het systeem te werken. Bij een deel van de respondenten (15 procent) nam het opleiden van medewerkers zelfs meer dan zes maanden in beslag. Ruim de helft van de MSP’s en IT-dienstverleners (56 procent) geeft toe dat er onvoldoende tijd is om medewerkers het volledige RMM-systeem te leren kennen.
"Het onderzoek laat de ontevredenheid over veel RMM-systemen zien", zegt Doug Wilson, general manager bij GFI. "Hierbij gaat het met name over de tijdrovende training en de complexiteit van het installeren van het systeem. Wat ik vaak hoor van MSP’s is dat overcomplete systemen de toegevoegde waarde die zij hun klanten willen bieden juist in de weg staat. Dit geldt zeker voor het RMM-systeem."
"Een systeem moet binnen tien minuten kunnen draaien", vervolgt Wilson. "Lukt dit niet, dan is de kans dat het systeem dagelijks kan worden ingezet om de productiviteit van MSP’s te verhogen ook klein. Daarom blijven wij ons richten op gebruiksvriendelijke, minder complexe, real-time systeem-monitoring, remote-ondersteuning, asset tracking en rapportage-tools. Bovendien is het belangrijk dat de implementatie en het aanpassen ervan eenvoudig is. Dit zorgt ervoor dat de tools daadwerkelijk productief zijn voor MSP’s."
Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden via: http://www.gfi.com/documents/max_survey.pdf
Distributiepartners van GFI Software in de Benelux zijn: Portland Europe, DCC Nederland BV en Cherub.