Ict-bedrijven vinden dat studenten niet goed zijn voorbereid op hun stage. Naast een gebrek aan motivatie, blijken studenten tijdens een sollicitatiegesprek vaak weinig kennis van het bedrijf te hebben waar ze solliciteren. Dat blijkt uit de een onderzoek van de online vacaturebank voor stageplaatsen Stagemotor.nl. Ruim een derde van de bedrijven die deelnam aan de enquête is ict-werkgever.
Volgens Jan-Willem Kruithof zijn ict-studenten misschien nog wel ongemotiveerder dan de stagiairezoekers in andere beroepsgroepen. 'Ict-studenten weten dat zij schaars zijn, dat helpt niet. Bijna 35 procent van het totale stageaanbod op onze website betreft stageplaatsen bij ict-bedrijven. Het aantal ict-kandidaten is slechts 4,5 procent en daarmee is die groep zeer ondervertegenwoordigd', legt hij uit.
Standaardbrieven
Daardoor ontvangen veel ict-bedrijven die op zoek zijn naar een serieuze stagiair standaardbrieven van slecht voorbereide sollicitanten. 'Wij geven studenten op onze site verschillende tips voor het solliciteren, maar wij merken aan de reacties van de bij ons aangesloten bedrijven dat studenten meestal nalaten zich hierin te verdiepen.'
De stage-enquête is in oktober en november gehouden onder 673 bij Stagemotor.nl geregistreerde kandidaten en 127 bedrijven.
Slechte zaak.. stage is juist het allerbelangrijkst van de opleiding!
Ik heb op het ROC niks geleerd, maar op mijn stage heb ik in een half jaar tijd bijna alles van PHP en Html/css geleerd. Had ik dat niet gedaan dan had ik nu geen baan.
Doordat het onderzoek enkel bij stagemoter.nl geregistreerde kandidaten en bedrijven is gehouden krijgt men een beetje een vertekend beeld. De grote vraag is het voor ICT-studenten minder snel nodig om via een website als stagemotor.nl een stage te zoeken. Studenten kunnen gemakkelijk rechtstreeks naar de bedrijven toestappen.
“Volgens Jan-Willem Kruithof zijn ict-studenten misschien nog wel ongemotiveerder dan de stagiairezoekers in andere beroepsgroepen.”
Hoe verhoudt zich dat tot stagiairezoekers in ICT-bedrijven? Is het niet veel meer relevant te vergelijken met stagezoekers in andere beroepsgroepen?
Ik denk dat het gros van de ICT studenten op MBO zichzelf eens moet afvragen : is DIT wel de opleiding voor mij. Ook de ROC’s zelf moeten eens goed afvragen of zij wel de kwaliteit kunnen leveren die het bedrijfsleven eist. Als ik zie dat de studenten niet eens een Windows of Linux server kunnen installeren of basale troubleshooting technieken bezitten, dan vraag ik mij af wat je leert? Ikzelf heb op een ROC gezeten(12 jaar geleden) waar wij nog elektro/programmeren/boole algebra en noem het maar op leerden. => Logisch nadenken!! dat kunnen de studenten niet meer tegenwoordig.
Hmmm als ik naar de informatie kijk van het IT bedrijf waar ik werk dan is dat allemaal fantastisch, commercieel en breed opgezet op de website(s) maar kan me heel goed voorstellen dat als je nog geen ervaring hebt je jezelf dan afvraagt; okee maar wat houdt dat dan concreet in als ik daar werk?? Zonder ervaring kan je als student denk ik heel moeilijk echt een voorstelling maken van hoe zaken op de werkvloer gaan, wanneer je puur en alleen op de informatie af moet gaan die in jaarverslagen en op bedrijven sites staan.
Mijn ervaring is dat je studenten niet enthousiast maakt met theoretische kreten over solution houses, data mining e.d..
Dit is een van de produkten van ruim 20 jaar lang constant bezuinigen op alle lagen van het nederlandse onderwijs.
Dat kun je niet afschuiven op een groep personen maar is de schuld van de gehele maatschappij.
De jeugd zal in die tijd heus niet dommer geworden zijn hoor. Maar ze worden minder slim gemaakt tegenwoordig.
Ik ben het grotendeels eens met de opmerkingen van Martijn. ICT-studenten met een recente MBO- of ROC-opleiding zouden in staat moeten zijn om zelfstandig servers en netwerkcomponenten te installeren op basis van een bestaand ontwerp. Het zouden immers praktisch ingestelde ICT’ers moeten zijn. De werkelijkheid is anders.
Ook voor studenten met een recente HBO-opleiding geldt dat zij essenti�le skills missen en dan met name op het gebied van wiskunde (analytisch denken!). HBO-Informatici in de richting ICT-Beheer krijgen zelfs helemaal geen wiskundevakken meer gedurende hun opleiding. Publiekgericht schrijven en spreken op een zakelijke wijze wordt eveneens niet onderwezen. Absoluut onbegrijpelijk en slecht voor de vorming van bedenkers en vertalers van oplossingen en oplossers van problemen.
M.i. is dit het gevolg van de kaalslag in het onderwijs en dit begint al op de basisschool. Harde kennis is niet nodig; ongeveer en plus/minus volstaan. De rest zoeken we op met Google en Wikipedia. Niet voor niets noemen we wiskunde een exact vak! Leerlingen op de basisschool worden later zelf docent op ROC, MBO, HBO of WO. Tel uit je verlies!
Wat hier staat is wel waarheid en realiteit gebaseerd, ik kan dit meerdere malen beamen, bij ons dan wel te verstaan.
Fijne toekomst gaan we tegemoet zo in de IT/ICT?!
Op ’t gevaar af de knuppel tussen een weinig “kritische massa te gooien”;
1) dit onderzoek en dus tevens conclusie zeer dubieus en pretentieus blijkt. Geen enkele schijn van methodiek; onafhankelijkheid en wat diens meer zij…
2) Het werkveld van de ICT zou zichzelf eens goed behoren te onderzoeken; leasebakken; leasebakken; leasebakken en nog meer van die zeer inhoudelijke en non-narcistische wensen van elke zichzelf overschattende engineer … ook de ICT-sector is verziekt door ene graaicultuur. Lees: werkervaringen van de nieuwe lichting en de al werkende massa op Tweakers …
3) alle commerciele bemiddelaars die dus de koeien handel mogen blijven bedrijven doordat de meeste mensen feitelijk weinig interesse blijken te hebben in het uitvoeren van een echt vak…Weinig echt kritische massa op de werkvloer … mensen kiezen juist in het huidige bestel toch liever voor hun eigen belang dan zorgvuldig interne ervaring en kennisdeling.
Deze verzuring in deze markt laat zich bijvoorbeeld ook al zien in het feit dat (ervaren) her intreders totaal niet meer normaal bemiddeld kunnen worden. Zelfs stage en werkervaring plaatsen zijn tegenwoordig gewoon pure commerciele aquisities geworden.
4) (besloten) tender praktijken door UWV en overheidsinstanties; de niet – onafhankelijke bemiddeling partijen en grotere ICT-dienstverleners het systeem van kwantiteit boven kwaliteit gewoon weg in stand houden.
5) de vercommercialisering van onze gehele arbeidsmarkt; juist ervoor zorgt dat een starter feitelijk aan eisen moet voldoen die in de huidige situatie niet “eerlijk” te noemen zijn. Zeker nu de 1/2 en soms zelfs derde lijns ingevuld worden door de OMLAAGVALLENDE ervaren techinici; ook deze markt zuivert zich nu van haar vet een beetje…
De kop klopt. Het is ook conform mijn eigen ervaring en die van kennissen. Erger is dat de praktijkbegeleiders vaak nog minder animo tonen dan studenten.
Door de Nederlandse wijze van feminisering van het onderwijs (dus niet de feminisering van het onderwijs op zich) en de vele vreemde onderwijsvernieuwingen, is er de laatste decennia veel in het onderwijsveld veranderd. Meisjes en vrouwen doen het steeds beter, maar jongens vallen steeds eerder af. Vooral jongens uit een machocultuur (zoals mediterranen, Antillianen) doen het in het nieuwe onderwijs heel slecht. In het examenjaar 2005/2006 haalde 3,2 procent meer meisjes dan jongens het vwo-diploma. (Verreweg meeste jongens uit een machocultuur waren al eerder afgevallen). Ook de toestroom van jongens in de techniek stagneert en wordt niet gecompenseerd door meer meisjes.
Die 2 trends zijn nu ook in het hoger onderwijs te bespeuren. In het buitenland is dit vaak heel anders. Daar heb je heel veel vrouwen die hoger ICT-onderwijs afronden, naast de vele mannelijke studenten.
Zoetermeer moet af van die PvdA circulaire cultuur. Nederland is niet meer dan een middenmoter. Vroeger kwam men uit het buitenland bekijken hoe wij de stages organiseerden. Misschien is het nu verstandig om vanuit Nederland te gaan kijken hoe anderen het doen, in plaats van te veinzen dat Nederland gidsland is.