Nederlandse organisaties zetten Software as a Service (SaaS) minder in dan bedrijven in de rest van de wereld. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten, dat in september 2009 is uitgevoerd. In Nederland zet slechts 27 procent van de bedrijven SaaS in, terwijl wereldwijd 55 procent van de organisaties gebruik maakt van deze dienst.
Wat verder opvalt is dat 74 procent van de Nederlandse respondenten aangeeft dat ze SaaS niet willen inzetten. Wereldwijd is dat slechts 38 procent. Ook geeft 40 procent van de andere landen aan dat ze SaaS via het interne netwerk geleverd willen hebben, in tegenstelling tot 22 procent die het via een derde partij wil laten lopen. In Nederland kiest 21 procent voor een derde partij en wil een magere vijf procent SaaS via het interne netwerk.
Het aantal SaaS-leveranciers waar een organisatie gebruik van maakt verschilt behoorlijk. In Nederland maken organisaties meestal gebruik van één leverancier (57%), terwijl dit in andere landen verdeeld is over meerdere leveranciers. 35 procent maakt gebruik van één SaaS-leverancier, 24 procent van twee, 20 procent van drie en zes procent zelfs van vier of meer leveranciers.
Nederlandse organisaties zetten voornamelijk de volgende SaaS-applicaties in: CRM- (43%), e-mail- (43%) en e-commerce-oplossingen (43%). Naast de genoemde applicaties worden wereldwijd ook veelvuldig HR- (42%) en financiële diensten (40%) ingezet. Op deze twee vlakken blijft Nederland ruim achter met respectievelijk 14 procent en 28 procent. Toch geven alle Nederlandse organisaties aan dat het werken met SaaS-applicaties succesvol is, ten opzichte van 93 procent wereldwijd.
"Het is opvallend dat bijna driekwart van de Nederlandse organisaties niet van plan is SaaS in te gaan zetten", zegt Aram Smith, CTO bij Avanade Nederland. "Dit onderzoek toont juist aan dat managers en IT-specialisten die SaaS inzetten daar veel successen mee boeken. Wij kunnen organisaties helpen bij het inzetten van SaaS-applicaties en ervoor zorgen dat zij kunnen profiteren van de vele voordelen zoals kostenbesparing en het delen van informatie."