Deutsche Messe AG verwacht op de CeBIT 2010 evenveel exposanten als de editie in 2009: zo’n 4300. Het bezoekersaantal wordt net als in 2009 op circa 360.000 geraamd, maar de editie duurt volgend jaar wel een dag korter. De organisator merkt dat het moeilijke tijden zijn voor ict-evenementen, maar stelt dat CeBIT nog steeds winstgevend is. Nieuwe initiatieven, tot aan een estafette toe, moeten de handelsbeurs aantrekkelijk houden.
De CeBIT 2010 vindt plaats van dinsdag 2 tot en met zaterdag 6 maart 2010 in Hannover. Het is nog steeds de grootste ict-handelsbeurs ter wereld, stelt vicepresident Bernd Heinold van CeBIT vast (zie kader). Hij erkent dat de ict-evenementenmarkt nog steeds onder zware druk staat. In de periode 2008-2010 zijn wereldwijd 46 evenementen stopgezet. ‘Het beperkt zich overigens niet tot de ict-markt. Afgelopen maand ging bijvoorbeeld The European Road Transport Show 2009 in Amsterdam niet door vanwege de crisis’, zegt Victor Koppelaar, directeur Hannover Consultancy, de Nederlandse vertegenwoordiging van de Deutsche Messe.
Volgens Heinold draait de CeBIT minder omzet dan vijf jaar terug, maar is de beurs nog steeds rendabel, ook al kan hij geen cijfers noemen. Het is de grootste vakbeurs die de Deutsche Messe organiseert. De beursorganisator draait een omzet van 242 miljoen euro. Heinold merkt dat de hoge naamsbekendheid CeBIT meehelpt in het overeind houden van de beurs. Hij verwacht dat de editie 2010 dezelfde aantallen bezoekers (360.000) en exposanten (4300) kan trekken als in 2009. Daarbij merkt hij op dat de CeBIT 2010 een dag korter duurt.
Stokje
De beursorganisatie moet er weer aan trekken om het evenement aantrekkelijk te houden voor bezoekers en exposanten. Zo ligt de nadruk steeds meer op verticale thema’s, gericht op speciale doelgroepen. Heinold wijst op het voorbeeld van ‘Telehealth’, over digitale ontwikkelingen in de gezondheidszorg. ‘Drie jaar geleden was dit een klein onderwerp, nu is het hal-vullend met een congres erbij.’ Andere verticale thema’s zijn de e-overheid, bankieren en beveiliging, intelligente transportsystemen en auto’s & rfid. Exposanten kunnen eigen activiteiten opzetten, zoals SAP, dat klantendagen organiseert onder de naam World Tour (waar zo’n drie- tot vijfduizend bezoekers worden verwacht).
Daarnaast wil CeBIT meer zijn dan het imago van een handelsbeurs. Het sociale randgebeuren krijgt meer aandacht. Dat betekent feesten, borrels, muziekoptredens, websnufjes en … hardloopwedstrijden. Voor wie zin in heeft kan op 4 maart volgend jaar een circuit lopen over de beurs (en door de hallen heen) in Hannover, variërend van 3,5 tot 21 kilometer. Voor het eerst wordt ook een estafetteloop voor exposanten georganiseerd.
Nieuwe standhouders
Heinold wil amper namen noemen van exposanten die zich al hebben ingeschreven. Alleen voor Planet Reseller, het paviljoen van computerwederverkopers en distributeurs, maakt hij een uitzondering. Hij noemt Fujitsu Technology Solutions, Just Rams, Chips & More, GSD Remarketing, Globo-Service, Municall, Paragon en Distributor Wave Computer Systems als nieuwe standhouders.