De Duitse softwareleverancier SAP stelt de beslissing over een prijsverhoging van het onderhoudstarief voorlopig uit. Het bedrijf zegt dat het begin 2010 een beslissing neemt over de invoering van een nieuw en duurder prijsmodel voor het onderhoud van de bedrijfssoftware. Momenteel wordt onderzocht of het nieuwe onderhoudsmodel, zoals SAP belooft, voor toegevoegde waarde zorgt. Daarvoor is meer tijd nodig. Pas daarna wordt besloten of het nieuwe onderhoudmodel wordt ingevoerd.
De Vereniging van Nederlandse SAP gebruiker (VNSG) vindt het uitstel van de invoering van het nieuwe onderhoudsmodel een goede zet. Directeur Rob van der Marck: ‘We zien bij de onderzochte bedrijven daadwerkelijk toegevoegde waarde, maar tegelijkertijd constateren we dat de kwaliteit van het onderzoek moet worden verbeterd om op basis van statistische gegevens conclusies te trekken die voor alle klanten wereldwijd relevant zijn.’
In april 2009 kwamen SAP-gebruikers en de leverancier na maandenlange onderhandelingen overeen om de resultaten van het nieuwe onderhoudsprogramma te meten. De internationale gebruikersvereniging SUGEN stelde samen met leverancier prestatienormen op. Daarbij gaat het om de bedrijfscontinuïteit (business continuity), de verbetering van de bedrijfsprocessen (business process improvement), bescherming van investeringen (protection of investment) en de totale operationele kosten (total cost of operations). De prestatienormen worden wereldwijd bij honderd bedrijven gemeten. Wanneer prestatienormen in enig jaar niet worden gehaald, wordt de daaropvolgende verhoging van de onderhoudsprijs uitgesteld.
Kritiek
In juli 2008 besloot SAP het onderhoudsprogramma dat bestond uit drie verschillende overeenkomsten: Standard Support, Enterprise Support en Maxattention te standaardiseren. Dat leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaren zouden stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten. Volgens de leverancier biedt het gestandaardiseerde onderhoudsmodel voordelen zoals ondersteuning buiten kantooruren, extra adviesdiensten en een lagere total cost of ownership (tco)