Ze krijgen de kans om eens buiten het eigen bedrijf te sparren over verschillende vormen van management. Maar ook hopen ze energie te krijgen en ideeën op te doen over leidinggeven en het motiveren van werknemers. Ruim twintig ict-managers hebben zich verzameld voor de Leadership Development workshop ‘Hoe haal ik het beste uit mijn mensen?' die ict-recruitmentbureau iSense op zijn kantoor in Gouda organiseert.
Een goede manager moet liefde kunnen geven. Dat is de conclusie na een avond sparren over de beste manieren om medewerkers te motiveren. Maar tot deze conclusie zijn de aanwezige ict-managers niet zomaar gekomen. De meesten hadden geen 'soft gedoe' verwacht. Want de avond begon nog wel zo gedisciplineerd.
Schetsen
'Vanavond gaan wij verkennen wat leiderschap eigenlijk is en hoe je dit verder kunt ontwikkelen', start Ernst Evelo, organisatieadviseur bij organisatieontwikkelingbureau Kern Konsult de workshop bij recruitmentbureau iSense. Hij moet de avond in goede banen leiden en met zo'n grote groep is dat een uitdaging. Dus mag iedereen bij het voorstelrondje naast het noemen van zijn naam en functie in slechts één zin vertellen wat hem of haar motiveert om vanavond aanwezig te zijn.
Naast ict-managers van verschillende banken en verzekeraars, blijken ook projectleiders en teamleiders van zorginstellingen en nutsbedrijven op het evenement te zijn afgekomen.
Dan is het tijd om echt aan de slag te gaan. De groep wordt gesplitst. Groep één krijgt de opdracht dingen op te schrijven die ervoor zorgen dat de werksfeer optimaal is. 'Je hebt van die maandagen dat alles vanzelf lijkt te gaan', licht Evelo de bedoeling toe. 'Probeer die wereld te schetsen op deze flip-over.'
Weerbarstige sfeer
De andere groep wordt uitgedaagd het tegenovergestelde te doen en punten te noemen die op de maandagmorgen een lastige en weerbarstige sfeer veroorzaken. Wie zich echt totaal niet kan herkennen in de wereld waarin hij of zij is ingedeeld, mag nog switchen. 'Bijvoorbeeld als het bij jou op de afdeling echt alleen zwoegen is of andersom', geeft Evelo aan. Geen enkele manager voelt zich geroepen te ruilen.
Eerst bespreken de deelnemers in kleinere groepjes welke elementen zij op het bord terug willen zien. 'Taken moeten afgestemd zijn op het kennisniveau van de medewerkers', is in één van de subgroepjes te horen. 'Maar gaat het dan niet om een groter thema: ‘duidelijkheid'?', reageert een teamgenoot. Al zoekende worden steeds meer kreten opgeschreven. Tijd om ze gezamenlijk op de flip-over te plakken en vervolgens te groeperen.
En waar de groep die de positieve sfeer mag omschrijven, enthousiast bij het bord komt staan en bijna staat te dringen om de geeltjes te clusteren, straalt groep twee heel wat minder enthousiasme uit. 'Ja zij hebben het over energie, daar zou ik ook vrolijk van worden', zegt een vrouwelijke ict-manager terwijl zij jaloers naar rechts kijkt.
Heldere koers
Volgens groep één komt de positieve sfeer voort uit een heldere koers, een veilige omgeving, de mogelijkheid tot zelfontplooiing en goede arbeidsvoorwaarden. Groep twee onderscheidt drie hoofdthema's: het eerste thema is de afdelingscultuur, met bijvoorbeeld een vijandige houding tussen collega's en een lage bezettingsgraad. Dan volgt stress op organisatieniveau door bijvoorbeeld angst voor verandering en tot slot volgt stress op persoonlijk niveau die bijvoorbeeld veroorzaakt wordt door een overvolle mailbox.
Na wat discussie vat Evelo de bevindingen samen: 'Jullie werkelijkheid is hier ergens in te vinden. Bijna iedere manager heeft te maken met een afdeling waar beide sfeerbeelden voorkomen. Maar wat vraagt dat van de kwaliteiten van een manager? Wat zijn de vaardigheden waarover een manager moet beschikken?' Van flexibiliteit tot natuurlijk gezag, alle mogelijke kenmerken worden over de bühne gegooid. Uiteindelijk volgt er een top vier: Eerlijkheid, communicatie, enthousiasme en besluitvaardigheid. 'Maar zijn deze kwaliteiten ook terug te vinden in jullie profiel?', vraagt Evelo. 'Nee, ik ben niet altijd eerlijk', reageert een van de managers. 'En ik niet altijd enthousiast', geeft een ander toe.
Vrouwelijke competenties
Het is tijd voor koffie. Na de pauze slaat Evelo een andere toon aan. Hij vertelt over zijn eigen carrière, introduceert zijn drie dochters en stoomt daarmee meteen door naar de conclusie dat vrouwelijke eigenschappen helpen bij het worden van een goede leider. Want met ratio alleen red je het volgens Evelo niet. Het leiderschap van de toekomst wordt gekenmerkt door de verdere ontwikkeling van vrouwelijke competenties. 'Dienende leidinggevenden blijken werknemers als heel prettig te ervaren', betoogt hij.
Maar er zijn meer kenmerken waaraan een leider moet voldoen. Evelo introduceert een yinyang-model waarin hij negen competenties heeft ondergebracht die elkaar in evenwicht houden. Naast dienende competenties als liefde, passie, bewustzijn, het grote genieten en volwassen afhankelijkheid, zijn er ook leiderschapskwaliteiten vereist. Hij denkt daarbij aan trots, visie, moed en doelgerichtheid.
De goede weg
Hoewel vooral de vrouwelijke competenties in eerste instantie met wat scepsis worden ontvangen, blijken de aanwezige managers toch meer met die kwaliteiten te hebben dan zij dachten. Want liefde staat vooral voor interesse tonen in de mens achter de werknemer, het grote genieten voor het vieren van successen en volwassen afhankelijkheid voor authentiek leiderschap. De ict-managers kunnen naar huis met genoeg stof om over na te denken.
'Als jij morgen op jouw afdeling komt, waaraan zou je dan net iets meer aandacht aan willen geven?', vraagt Evelo als afsluiting van de avond aan een aantal aanwezigen. 'Het grote genieten', reageert de eerste. 'Morgen hebben wij technisch beheeroverleg. Hoewel het heel druk is en de deadline van 1 januari steeds dichterbij komt, wil ik met mijn team delen dat we op de goede weg zijn.'
Kijk, dit soort artikelen maakt mij een blij mens!
Dit is waar over gaat, dat mensen in het bedrijfsleven hun feminiene kwaliteiten weer ontdekken, dus dat zowel mannen en vrouwen weer in balans komen en leiders in balans worden met menselijk leiderschap.