Bij de officiële opening van de tunnels van de A73 bij Roermond heeft verkeersminister Camiel Eurlings beloofd om nooit meer nieuwe onbewezen technieken te gebruiken bij de aanleg van tunnelbuizen. De Roer- en de Swalmentunnel werden op 1 december officieel in gebruik genomen, na twee jaar vertraging door problemen bij de 52 systemen die in de tunnels worden gebruikt.
De tunnels zijn al langere tijd in gebruik bij het verkeer, maar werden regelmatig afgesloten voor onderhoud. Van begin september tot eind november 2009 gingen de buizen helemaal dicht om de systemen te verbeteren en te testen. Op het laatste moment koos Rijkswaterstaat bovendien voor een andere blusinstallatie, waardoor de oplevering extra vertraging opliep.
De tijdelijke afsluiting van de tunnelbuizen was nodig om de diverse systemen om te bouwen naar de definitieve situatie, om ze vervolgens integraal te testen en om er verscheidene verkeers- en veiligheidsscenario's in te testen.
‘Restpunten’
Het is niet zo dat alle problemen inmiddels zijn opgelost. Meer dan tweehonderd 'restpunten' staan nog op het lijstje van Rijkswaterstaat, schrijft Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer. Daar zitten volgens de minister echter geen kritische punten bij.
In de politiek is een discussie ontstaan over het grote aantal verplichte veiligheidsinstallaties voor tunnels. Met het totale project van de tunnels van de A73 is een bedrag gemoeid van ruim 800 miljoen euro, waarvan bijna 30 miljoen voor de technische installaties.
En nog een bewindspersoon die belooft zicht niet meer schuldig te maken aan innovatie…
Jammer dat hierdoor alleen oude technieken worden gebruikt.
@ willem,
correctie: geen ONBEWEZEN innovatie.
Die kastjes voor het rekening rijden die nog ontwikkeld moeten worden is dat wel bewezen technologie?
Interessant dat in het verkeer en op het spoor een mate van veiligheid wordt ge�ist, die bijvoorbeeld in Barendrecht als onrealistisch terzijde wordt geschoven.
Het gaat Eurlings dan ook niet om veiligheid. Hij wil bij volgende projecten geen experimenten die op lange termijn een betere oplossing geven, zoals een tunnel in plaats van de overlast van een weg aan de oppervlakte, maar lagere kosten en snelheid zodat hij snel kan scoren met meer wegen ten koste van spoor (over dat de HSL nog steeds niet op snelheid kan rijden hoor je hem niet), groene ruimte, bewoners en natuur.
Korte termijn scoren ten koste van lange termijn leefbaarheid, dat zoekt Eurlings.
Als het maar dik geld oplevert, dan is onbewezen technologie ineens wel mogelijk: zie inderdaad de kilometerkastjes die volstrekt onbewezen zijn maar waar Eurlings dus gewoon een miljarden-operatie mee wil gaan realiseren. Een slagboom open of dicht krijgt ie niet voor elkaar, maar een complex systeem van tijd- en plaatsgebonden kilometerbeprijzing dus zogenaamd wel. Ongelofelijk, wat een bestuurlijk knoeiwerk!
Dat worden niet de kwartjes van Kok maar de Euro’s van Eurlings!