Door de convergentie van smartphones en notebooks & netbooks convergeert ook de ict-vakhandel van service providers/telco’s en de retail. Dit zeggen Canalys-analisten Alastair Edwards en Tim Coulling op basis van een onderzoek in welke handelskanalen smartphones, notebooks en netbooks worden verkocht.
In het derde kwartaal van 2008 werden in de EMEA-consumentenmarkt ruim 33,7 miljoen notebooks verkocht. Vijftig procent van de verkoop ging via de 1-tier channel. Hierbij gaan producten van de vendor direct naar retailers, zoals Media Markt, DSGi, Carefour etc. 45 procent van verkochte notebooks ging via distributie.
In het derde kwartaal van 2009 werden in de EMEA-regio 13,9 miljoen smartphones verkocht en 3,6 miljoen netbooks. De meeste netbooks werden via de retail verkocht. De meeste smartphones via telco’s.
Een groeimarkt voor de verkoop van notebooks en netbooks zijn service providers en telco’s, zoals KPN, Vodafone en T-Mobile, aldus Edwards en Tim Couling. Leveranciers kunnen zich hierdoor meer in merk onderscheiden, nieuwe retail- en online klanten aanboren en loyale klanten aan zich binden. Vooral partijen zoals Acer en Samsung storten zich hierop. Telco’s verkopen notebooks en netbooks als een ‘add-on’ op hun breedband netwerken. Ze genereren extra attentie bij eindgebruikers door herkenbare promotieacties waardoor ze nieuwe klanten aantrekken, aldus de analisten van Canalys.
Telecomdienstverleners verkopen steeds meer netbooks met een internetabonnement. Daarbij worden duidelijker prijzen, zoals een flatrate, gehanteerd dan bij de verkoop van smartphones. Door deze ontwikkeling convergeert het kanaal van de ‘mobiele channel’ (telco’s) en de channel van ‘technology retailers’, zoals it-specialisten, consumer eletronics retail en online retail. Deze twee ‘channelblokken’ moeten nu vechten om de gunst van de klant die kan kiezen uit een service provider of een retailpartij.