De populariteit van virtual desktop infrastructure (VDI) neemt in rap tempo toe. Voor de meeste ict’ers zijn de voordelen van desktopvirtualisatie wel duidelijk: kostenbesparingen, eenvoudig beheer, efficiëntere inzet van desktops en meer continuïteit. Interessant voor managers en ict-beheerders, maar voor gebruikers zijn de voordelen nog niet altijd duidelijk. Al helemaal niet als prestaties achteruit gaan of als ze ineens moeten werken met een nieuwe desktopomgeving.
Wat eindgebruikers vaak nog niet weten, is dat een virtual desktop ook voor hen een grote vooruitgang is, in flexibiliteit, productiviteit en zelfs prestaties. Als VDI op de goede manier wordt ingevoerd, wordt de gebruikerservaring alleen maar beter, waardoor ook niet-ict'ers het gevoel hebben dat ze erop vooruit zijn gegaan.
Een stapsgewijze invoering van VDI kan daarbij helpen. De eerste groep die over zou moeten gaan zijn medewerkers die gebruik maken van relatief eenvoudige tekstverwerkingsapplicaties of bedrijfssoftware, zoals HR-medewerkers, accounting of servicemedewerkers. Zij hebben zelden last van beperkte bandbreedte of trage verbindingen en hebben ook geen geavanceerde configuraties of applicaties.
Als meer applicaties naar het web worden verplaatst, zijn de werknemers aan de beurt die vaker online werken. Met VDI kunnen zij hun browser-bookmarks, wachtwoorden, geschiedenis, cookies en andere configuraties meenemen, waar ze ook ze inloggen.
De meest uitdagende groep zijn medewerkers die gebruik maken ‘zware' applicaties als 3D-graphics en rich media. Voor hen is een high-definition ervaring erg belangrijk; de technologische ontwikkeling is al zo ver dat de gebruikerservaring van VDI net zo goed is als van een fysieke desktop, zelfs met beperkte bandbreedte en zware content, door het dynamisch inzetten van de workload over de beschikbare servers en netwerken.
De eerste indruk van VDI bij gebruikers is erg belangrijk. Medewerkers zijn gehecht aan hun eigen, vertrouwde instellingen. Als ze voor het eerst inloggen op hun virtuele computer en een compleet onbekend scherm zien, zal dat de populariteit van de virtual desktop weinig goed doen. Met VDI kunnen complete gebruikersprofielen worden gemigreerd van een lokale pc naar de virtuele desktop; van het achtergrondscherm tot cookies, wachtwoorden, bestands- en folderstructuren, iconen tot shortcuts.
Voor een brede acceptatie van VDI is het verstandig om niet alleen te laten zien dat een virtuele desktop hetzelfde kan als een fysieke, maar om ook de nieuwe mogelijkheden te laten zien. Eén van de bekendste voordelen is dat gebruikers op elk apparaat binnen het bedrijf kunnen inloggen en hun eigen, persoonlijke desktop krijgen. Dat geldt ook voor medewerkers die (deels) thuis werken. Door VDI hoeven ze niet meer te onthouden op welke computer ze een bepaalde applicatie hebben of waar de laatste versie van een document staat; door in te loggen op een virtuele desktop kunnen ze thuis de draad weer oppikken waar ze op kantoor zijn opgehouden. Mobiele werkers kunnen zelfs op elke computer, ook een gehuurde of geleende, hun volledige desktopomgeving oproepen, zonder het risico dat gegevens achterblijven.
Naast deze prestatieverbeteringen biedt VDI ook de mogelijkheid om fundamenteel anders te gaan nadenken over het inzetten van hardware. Een groeiend aantal organisaties werkt met een ‘bring your own computer'-programma, waarin medewerkers (de naam zegt het al) hun eigen computer meebrengen naar het werk. Nu de grenzen tussen werk en privé steeds meer vervagen door moderne communicatiemiddelen, kunnen werknemers door dit soort programma's in de pauze persoonlijke zaken regelen, 's avonds thuis nog even doorwerken of tijdens de ochtendspits thuis de e-mail checken en daarna pas naar kantoor rijden. De zakelijke en privéomgeving kunnen naast elkaar draaien op één apparaat, zonder beveiligingsproblemen en gebruikers kunnen naadloos switchen tussen deze omgevingen.
Nog niet zo lang geleden zou het meebrengen van de eigen computer een ict-nachtmerrie zijn geweest, maar door het gebruik van een bare-metal client hypervisor met honderd procent isolatie tussen de twee omgevingen, blijven data en applicaties volledig van elkaar gescheiden.
Nu desktopvirtualisatie snel zijn weg vindt in het bedrijfsleven, wordt acceptatie van eindgebruikers steeds belangrijker. Beheerders vervullen hierin een belangrijke rol, door de invoering stapsgewijs en glad te laten verlopen en de voordelen van VDI binnen de organisatie te promoten.
? Waar ik nog aan toe wil voegen dat op systemen die met een ID card werken 1 keer inloggen voldoende is om daarna op elke willekeurig werkplek je eigen omgeving te activeren (de VM blijft namelijk actief zolang je niet uitlogt); met de juiste oplossing het beheer vele malen simpeler is (en dus goedkoper) dan bij traditionele omgevingen; VDI bovendien een flinke energiebesparing levert omdat er minder hardware en minder servercapaciteit nodig is; 98% van alle bekende applicaties zijn te virtualiseren waardoor de behoefte aan fat clients tot een absoluut minimum wordt beperkt; je over meerdere versies van dezelfde applicatie kunt beschikken (zelfs tegelijkertijd) zonder dat ze elkaar verstoren; elke gebruiker elke dag in een schone omgeving werkt, maar wel met behoud van zijn persoonlijke instellingen; updates snel en efficient kunnen plaatsvinden terwijl eventuele terugrol geen problemen geeft; 90% van de meest voorkomende calls door de 1e lijns helpdesk (en in een aantal gevallen door de gebruiker zelf) kunnen worden opgelost; eventuele uitval in enkele seconden is opgelost en applicaties per gebruiker of per groep gebruikers aan- en uitgezet kunnen worden. Wat wil je nog meer?
Ik was in eerste instantie ook een groot liefhebber van VDI. Dit is echter wat getemperd na het zien van enkele implementatie trajecten. Er zijn overigens nog steeds use cases voor VDI, echter dit is nog een slechts een kleine groep.
Voordelen als kostenbesparing, beheersbaarheid en groener zijn compleet uit de lucht gegrepen.
Het werken met thinclients en VDI betekent alleen maar dat je nu twee verschillende besturingssystemen moet gaan beheren per gebruiker. ��n op de thinclient en ��n in het datacenter. Beide met een verschillende toolset. Soms draait er zelfs een linux distributie op de thin client!
Kostenbesparing valt bij huidige VDI projecten vaak uit in kostentoename. 1Gb geheugen of 1 Gb storage in het datacenter is echt vele male duurder dan binnen een werkplek. Dat is ook een van de redenen dat Google werkplek hardware gebruikt binnen hun datacenters. Waarom dan werkplekken op dure hardware laten draaien?
Thinclients zijn daarnaast nou ook niet bepaald de meest kostenloze apparaten. Komen de licentieskosten nog eens bovenop voor VECD, brokers, applicatie virtualisatie, desktop management tooling en je bent echt een fortuin kwijt.
Bring Your Own Desktop principe is mooi. Maar dan moet er ten eerste wel een VDI client zijn voor het type besturingssysteem wat deze eindgebruiker meeneemt.
Daarnaast ben je qua stabiliteit en veiligheid compleet afhankelijk van hoe deze desktop is ingericht. Denk bijvoorbeeld eens aan keyloggers die wachtwoord en inlognaam eenvoudig kunnen lostrekken.
Als je gehele datacenters met SAN’s optuigt, met blade enclosers vol, airco’s en UPSen, plus op de werkplekken nog thinclients met losse LCD schermen. Dan rijst de vraag of alleen een laptop met een SSD disk per gebruiker niet veel energiezuiniger is.
En dan heb ik het in de laatste plaats nog niet over flexibeler. Anytime anywhere werken. Binnen het kantoor zitten waar je wilt en niet gebonden zijn aan de plekken waar thin clients staan, dan is voor mij de keus al snel gemaakt.
Over de user experience in general hoeven we het denk ik toch niet serieus te hebben? 😉
Ik heb overigens nog wel goede hoop voor VDI oplossingen op basis van een client hypervisor. Die lijken het beste van beide oplossingen te kunnen verenigen.
Het eerste gedeelte van het artikel bracht bij mij niet de overtuiging dat hier meerwaarde is in VDI ten opzichte van oudere technologie van Thin Client Infrastructure oplossingen zoals Citrix.
Het tweede gedeelte van het artikel opent de weg naar innovaties waarmee er voordelen voor zowel de eindgebruiker als de werkgever wordt geboden. Ik doel hierbij op het ?bring your own computer’-concept. Als alle randvoorwaarden hierbij goed worden ingevuld en in de praktijk bikkelhard blijken te presteren, dan is dit wat mij betreft een doorbraak in de nieuwe ict werkplek.
Het BYOP principe vind ik ook nog steeds een mooi streven. VDI is dit in mijn ogen niet. Je kan dan inderdaad je eigen PC meenemen en er op werken, echter moet jouw keuze besturingsysteem wel ondersteund worden door de VDI vender. Je zal toch een agent moeten installeren. Daarnaast werk je vervolgens niet op je eigen PC (fysiek wel) maar op de werkplek in het datacenter. Alle voordelen weer vervlogen.
Deze manier van BYOP is reeds jaren en jaren beschikbaar via het SBC model.
VDI en kostenbesparing gaat wat mij betreft op dit moment nog niet op. Hier wordt veel te licht over gedacht als je kijkt naar storage maar ook het beheer.
VDI is een mooi concept maar niet als een “one size fits all” oplossing.
Erg vaak wordt in de it één oplossing als het ei van columbus gezien. Maar ook dat de technische oplossing het doel op zich wordt.
VDI staat ondanks de grote technische vooruitgang nog steeds voor vraagstukken die bij SBC in de begin jaren ook speelde.
Het is en blijft een open deur om eerst organisatie en gebruikers wensen en eisen boven water te krijgen alvorens een technologie te gaan gebruiken. uiteindelijk maakt het de gebruiker niet uit wat voor techniek er gebruikt wordt.
ik ben geen voor of tegenstander van VDI en ben zelf ook aan het kijken of VDI voor een bepaalde gebruikers wens niet de ideale oplossing is.
Wie kent bedrijven in NL die al op BYOC concept zijn overgestapt. Ik ben met name benieuwd naar het “flankerend beleid”‘ op het gebied van vergoedingen etc.