Soms lijkt managen vanzelf te gaan. Werknemers lopen fluitend rond, de sfeer op de afdeling is uitstekend en al het werk is op tijd af. Maar in onzekere tijden en bij reorganisaties motivatie soms ver te zoeken. Negen suggesties voor managers om ook in mindere tijden het beste uit mensen te halen.
Juist in moeilijke tijden is het belangrijk het personeel gemotiveerd te houden. Geef dus zelf het goede voorbeeld en vier de successen. Dat is iets dat managers nogal eens vergeten. Jammer, want van een sombere leidinggevende wordt niemand blij.
1. Geef het goede voorbeeld
Niets werkt zo verlammend als een manager die er geen zin in heeft. Passie voor je vak draag je over op je medewerkers. Als jij bevlogen praat over nieuwe projecten of ontwikkelingen, raken je medewerkers automatisch ook een stuk enthousiaster. Dus ook al heb je er een dag even wat minder zin in, verman je.
2. Vier behaalde successen
Het hoeft niet iedere keer met een borrel of een speech, maar door kleine successen te vieren houd je ook in mindere tijden de moed erin. Laat zien dat je trots bent op je medewerkers en hun bijdrage aan het grotere geheel.
3. Maak persoonlijke doelen inzichtelijk
Wanneer medewerkers zich bewust zijn van de doelen die zij nastreven, zijn zij veel gemotiveerder om die ook te verwezenlijken. Zo laat ict-recruitmentbureau iSense iedere nieuwe werknemer in zijn eerste maand een schilderij maken. Dit doek moet de carrièredroom van deze medewerker visualiseren, een doel waar die persoon naartoe wil werken. Als manager weet je hoe een medeweker zich wil ontwikkelen. Jij kunt hierop inspelen.
4. Toon interesse
Medewerkers zijn ook maar mensen. Het kan dus zijn dat het slechte humeur en het ongemotiveerde gedrag van jouw medewerker veroorzaakt wordt door de thuissituatie of een vervelende opmerking van een collega. Door belangstelling te tonen en het gesprek aan te gaan, bied je de medewerker de kans om zijn hart te luchten.
5. Wees doelgericht
Weet wat jij wilt bereiken met jouw team en draag dit ook uit. Wanneer jij laat zien welke doelen jij nastreeft, weten jouw medewerkers ook beter wat ervan ze wordt verwacht. Een medewerker moet het gevoel hebben dat hij een bijdrage levert aan het grote geheel.
6. Communiceer
De manager die niet goed luistert, weet niet wat er echt speelt op zijn afdeling. Neem dus de tijd om na te gaan wie waarmee bezig is en wat je medewerkers bezighoudt. Communiceren is net zo belangrijk. Medewerkers kunnen niet ruiken wat een manager verwacht. Hiernaast is het van belang om de afdeling niet in het duister te houden over de gang van zaken binnen de organisatie. Mensen zijn gemotiveerder als ze weten wat er speelt en niet in onzekerheid verkeren.
7. Geef vertrouwen
Werknemers functioneren beter in een veilige omgeving en in een context waar zij niet bang zijn om fouten te maken. Door werknemers vertrouwen te geven en bijvoorbeeld verantwoordelijkheid uit handen te geven, geef je je werknemers de mogelijkheid te groeien.
8. Neem de tijd voor evaluatie
In tijden dat het goed gaat maar zeker in tijden dat het slecht gaat is het belangrijk om gezamenlijk te evalueren hoe het gaat en mensen uit te nodigen hun mening te geven. Dit vergroot de betrokkenheid en daarmee de motivatie van medewerkers.
9. Geef duidelijke verantwoordelijkheidheden
Het moet duidelijk zijn waar iemand verantwoordelijk voor is. Dit helpt bij het vergroten van verantwoordelijkheidsgevoel en daarmee de motivatie. Tegenwoordig verschuiven de verantwoordelijkheden van medewerkers vaker omdat er meer flexibiliteit van mensen wordt verwacht. Om onrust te voorkomen helpt het om dit te bespreken en de nieuwe verantwoordelijkheden duidelijk te maken.