Meerdere locaties van het Wateringse Veld College verhuisden naar een gloednieuw schoolpand in een Haagse Vinex-wijk. De hele ict-infrastructuur moest opnieuw worden opgebouwd. Tien servers, het volledige netwerk en drie gebruikersomgevingen: alles werd gecentraliseerd.
De buzzer is net gegaan en dus stroomt het schoolgebouw leeg. Terwijl een groep scholieren buiten nog wat rondhangt, wordt het in het Wateringse Veld College snel rustig. Door de lege gangen van het gloednieuwe pand lopen Walter van der Hoorn en Paulus Roos. Van der Hoorn is bij de scholengemeenschap systeem- en netwerkbeheer en Roos gedetacheerd it-manager van ict-dienstverlener Infotheek.
De twee waren anderhalf jaar geleden nauw betrokken bij een grootschalige migratie van servers, besturingssystemen en netwerken. Vanuit twee locaties verhuisde de school naar dit gebouw in een nieuwbouwwijk van Den Haag. 'Een paar jaar geleden hadden we zelfs nog zeven locaties, waarvan een aantal noodscholen', vertelt Van der Hoorn. 'Elk pand had zijn eigen ict-infrastructuur die was opgedeeld in een deel voor leerlingen, een voor docenten en een voor de administratie.'
Gecentraliseerd
Tijdens de migratie werden ruim tien servers, het netwerk en de drie verschillende gebruikersomgevingen gecentraliseerd. Ook drie andere locaties zijn voor een groot deel aangesloten op de nieuwe infrastructuur, eentje via glasvezel en twee nog via koperdraad.
'De kantoorapplicaties draaien lokaal, terwijl alle andere programma's vanaf servers draaien', vertelt Van der Hoorn. 'Zoals de hele elektronische leeromgeving. Die is op Linux gebouwd en via het web ook toegankelijk vanaf huis. Er staat allerlei educatieve software op en de leerlingen gebruiken de omgeving om opdrachten te maken en aan te bieden aan hun docent.' Voor de docenten en ondersteunende afdelingen gebruikt de school een apart administratief netwerk. Dat was al eerder centraal ingericht en is vanaf de locaties buiten het nieuwbouwpand toegankelijk via een beveiligde vpn-verbinding.
Niet gevirtualiseerd
Om dit alles te faciliteren richtte de school verschillende servers in. 'Een fileserver, een applicatieserver, een exchangeserver, een server voor het internetfilter en een voor de active directory', somt Van der Hoorn op. Hij legt terloops uit waarom toen niet alles is gevirtualiseerd. 'Het onderwijs is anders dan het bedrijfsleven. Wij draaien hier veel hele zware software, bijvoorbeeld voor die elektronische leeromgeving. Als we dat wilden virtualiseren, waren we veel duurder uit geweest.'
Alle servers draaien op besturingssysteem Windows 2003 Server. 'We hebben daar bewust voor gekozen', vertelt consultant Roos. 'Microsoft maakt het scholen financieel erg aantrekkelijk. Bovendien wordt het platform wereldwijd gebruikt en is veruit de meeste software geschreven voor gebruik op Windows. Het wordt ook door veel bedrijven ondersteund. Dat is bij een systeem als bijvoorbeeld Novell veel minder.'
Veel werk
Toen de ruim 1100 leerlingen in mei 2008 hun intrek namen in de nieuwe pand, hadden de twee heren met wat hulp al veel werk verzet. 'De vlan's waren aangelegd, de servers geplaatst en 225 pc's gewisseld en geïnstalleerd', vertelt Roos. Voor de docenten veranderde niet veel. Wel is de beschikbaarheid van het administratienetwerk verbeterd, werkt alles sneller en kunnen de docenten in elk klaslokaal via de telefoon inloggen op het netwerk.
Vooral de leerlingen moesten even wennen, zegt Van der Hoorn. Zo konden ze na de verhuizing ineens niet meer vrijuit internetten. Ze kregen een eigen e-mailadres, een eigen inlogcode en een beetje digitale opslagruimte.
Klonen
Vanaf de gang lopen de heren de serverruimte in. Daar staan twee racks met voornamelijk HP servers daarin. Van der Hoorn zweert bij HP-apparatuur. 'Voor mij geen klonen meer. Die geven altijd problemen. HP is wel iets duurder, maar veel stabieler.' Verder gebruikt de school switches van HP Procurve en voip-apparatuur van Cisco. In het gebouw zijn zes patchkasten geplaatst.
De serverruimte gaat op slot en Roos en Van der Hoorn staan weer in een gang van de school. Plots merken ze dat nog niet elke leerling het pand heeft verlaten. In één ruimte wordt nog zwaar geblokt. Zes tieners turen naar het beeldscherm van hun pc. Ze blijken bezig met een examen Informatica. Nu maar hopen dat de ict ze niet in de steek laat.
” Alle servers draaien op besturingssysteem Windows 2003 Server. ‘We hebben daar bewust voor gekozen’, vertelt consultant Roos. ‘Microsoft maakt het scholen financieel erg aantrekkelijk ”
Ze hadden ook naar Linux kunnen kijken en het financieel nog aantrekkelijker gehad. Of ze kunnen niks anders dan Microsoft Windows.
‘Zoals de hele elektronische leeromgeving. Die is op Linux gebouwd en via het web ook toegankelijk vanaf huis. Er staat allerlei educatieve software op en de leerlingen gebruiken de omgeving om opdrachten te maken en aan te bieden aan hun docent.’
Kan aan mij liggen “M”, het staat er toch echt tussen.