De Apple iPhone sijpelt langzamerhand de zakelijke markt binnen. Steeds meer werknemers, waaronder managers, gebruiken de hippe smartphone. Deze ontwikkeling vraagt om meer security en een goed beheer van de mobiele omgeving. Dit vertelt een topman van het Deense bedrijf Excitor op de iCE, de iPhone-conferentie die deze week wordt gehouden in de Westergasfabriek in Amsterdam.
De beveiliging van iPhone kan veel beter, constateert directeur Kim Dennis van Excitor. Zijn bedrijf levert beheersoplossingen voor mobiele telefoons in zakelijke omgevingen. ‘De standaard security op de iPhone voor zakelijk gebruik is op dit moment niet goed genoeg. De zakelijke gebruiker van iPhones moeten daarom beter worden ondersteund op dat gebied. Zo moet sterke encryptie worden toegepast. Bijvoorbeeld voor het geval als de iPhone wordt gestolen of kwijt is geraakt.'
Behalve Nokia's en Blackberry's worden iPhones steeds vaker zakelijk gebruikt, merkt Dennis. Hij ziet steeds meer mobiele projecten ontstaan in het bedrijfsleven. ‘Gebruikers nemen steeds vaker hun iPhone mee naar het werk. Zij bepalen binnen het bedrijf steeds vaker wat voor telefoons ze willen gebruiken. Apple daagt met de iPhone op dit moment de Blackberry uit. Steeds meer werknemers, waaronder managers, vragen aan hun ict-afdelingen of ze hun zakelijke e-mail op iPhone kunnen ontvangen. Dat vraagt om een goed beheer. Zo moet er scheiding worden gemaakt tussen een zakelijke en een privé-agenda.'
Als lezer van Computable valt het mij op dat er regelmatig negatieve kantekeningen geplaatst worden bij het gebruik van de I-phone.
Dit staat volstrekt haaks op wat ik in mijn omgeving zie. Dat ding werkt in vrijwel alle opzichten zoals de gebruiker het verwacht en zie zelfs mensen die moeite hebben met systemen in het algemeen, probleemloos en zonder hulp met een I-phone werken.
Dit product verdient een positievere benadering als nu in de diverse artikelen zichtbaar is.
@Hans:
In de perceptie v.d. gebruiker kan een ‘gadget’ (in dit geval de iPhone) wel goed en handig funktioneren. Maar dat wil nog niet zeggen dat het bedrijfsmatig, als onderdeel van een groter geheel aan infrastructuur, goed, veilig en beheersbaar funktioneert.
Dat is ook de eeuwige discrepantie tussen individueel, consumenten thuisgebruik van ICT spullen versus de bedrijfsmatige inzet. “Thuis heb ik dit ook op mijn computer, waarom op het werk niet?” is een veel gehoorde uitspraak. “Waarom doen ze (= IT afdeling) zo moeilijk als ik mijn MP3 spelertje wil inpluggen”.
Moet gebruikersgemak altijd prevaleren boven beveiliging of data integriteit? Of is juist het vinden van die gulden middenweg (tegen acceptabele kosten) HET grote issue?
@EH Ik weet niet of het je opgevallen is maar er is een trend dat werk en priv� steeds meer door elkaar lopen. Veel werkgevers spelen daar gelukkig ook op in, mensen mogen vaker zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze willen werken. En ik wil als professional in deze vrijheid zelf uitmaken welk gereedschap ik gebruik. Ik vind dat de ICT afdeling daar op moet inspelen, dus kom uit je hok en zie wat er buiten aan de hand is.
@GJ:
Ik zeg niet dat het een of ’t ander juist is.
Vraag me juist af, waar willen we met z’n allen naar toe? Zowel de organisaties als de individuen.
Geef alleen aan dat er groot dilemma is van hetgeen mogelijk is versus wat verstandig is…
Wettelijk gezien dienen een hoop ondernemingen te voldoen aan allerlei regeltjes en richtlijnen (nog afgezien van het feit of die realistisch zijn), maar dat botst met ‘vrijheid/blijheid’ in de keuze van tools en gadgets. En/of de beheersinspanning die daar voor getroffen dient te worden is te kostbaar en/of te arbeidsintensief of men heeft het er gewoon niet voor over (en het is ‘lastig’).
I-phone is qua hip-heid passe hoor.
Ding werkt gewoon makkelijk en al dat ‘gedoe’ er omheen verder hoef je niets van aan te trekken.
Alleen al het knopje om het geluid uit te zetten (even je hand in je jasje/broekzak en hij staat op stil) is mieters.