Een oudje dit keer, maar eentje met een nieuw aanbod, waarvoor een resellerprogramma in de maak is. TIE is groot geworden met EDI-berichtgeving, wat de basis is van het verse e-commerce-platform en ‘content syndication’ van TIE Kinetix.
Jan Sundelin, ceo van TIE, zegt het wel een paar keer: "We zijn een zeer technisch bedrijf." Van de tachtig mensen die bij dit Nederlandse bedrijf werken, zijn er twintig softwareontwikkelaar. Niet ergens in India of Roemenië, maar gewoon op het hoofdkantoor in Hoofddorp. "We hechten aan korte lijnen. Wij ontwikkelen alles zelf", zegt hij.
Hij vertelt dat de wortels van het bedrijf in 1987 liggen, toen TIE werd opgericht. Business to business was het werkveld; verzorging van de elektronische berichtgeving (electronic data interchange, EDI) het product. De sterkte van TIE is het kunnen koppelen van verschillende dataformaten om zinvolle informatie te kunnen uitwisselen. "We zijn hiermee nog steeds marktleider in bijvoorbeeld de voedingsmiddelenmarkt." Een nieuwe groeimarkt is hier de elektronische facturering.
Controle houden
Die integratiekennis kwam goed van pas bij de groei van de elektronische handel. Zo is bijvoorbeeld de Catalog Manager ontstaan. Deze biedt een complete oplossing voor efficiënte verzameling, classificatie, rubricering en distributie van artikelinformatie. Met Content Syndication is dit principe doorgevoerd naar het web. "Als leverancier wil je dat alle uitingen van jouw bedrijf op websites van resellers hetzelfde zijn. Je wilt er zeker van zijn dat de productinformatie juist is, dat campagnes goed worden weergegeven. Hiermee kun je controle houden over je eigen merkuitstraling. In de VS is dit al een belangrijk punt. In Europa en Azië begint het nu te komen", legt Sundelin uit.
Niet alleen bewaking van het eigen merk is een belangrijk aspect van content syndication, de software van TIE Kinetix biedt tegelijk veel analysegereedschappen, zodat bijvoorbeeld is na te gaan hoe campagnes via de diverse online kanalen verlopen. Microsoft UK en Siemens hebben hier al goede ervaring mee opgedaan.
Kijkshop en Hi
De shop-in-shop is een ander aspect van het samenhangende TIE Kinetix-portfolio. Daarbij biedt een reseller binnen zijn eigen website content aan van de leverancier die op zijn situatie is toegesneden. De integratie kan nog verder gaan. Zo verkoopt de Kijkshop online producten van Hi, maar zorgt KPN voor de volledige afhandeling van bestellingen en vragen. "Retailers kunnen onze SaaS-oplossingen verkopen. We zijn nu druk bezig een programma op te stellen. Eerst wilden we laten zien dat het werkt", stelt Sundelin.
Syndication is noodzaak
De markt voor content syndication is qua ontwikkeling en volwassen worden eigenlijk gekoppeld aan de Web 3.0-ontwikkeling, meent Alfred den Besten, directeur van marktonderzoeksbureau MarketCap. Bij Web 1.0 was er geen behoefte en zeker ook geen sprake van mogelijke toepassing van deze technologie. Bij de opkomst van Web 2.0 in combinatie met de ‘ecosystemen’ ontstaat voor het eerst de behoefte om content te beheersen die gedistribueerd wordt over andere (niet bedrijfseigen) websites. Nu langzaam maar zeker de overgang gemaakt wordt naar Web 3.0 kan een organisatie binnen het internet retail- c.q. webshop-segment eigenlijk niet meer zonder deze toepassing. Dit levert niet alleen de voordelen op dat websites ultiem up-to-date zijn, maar hier is tevens sprake van efficiëntie. Eigenlijk is de content syndication gelijk aan een sociaal (verkoop)netwerk voor e-commerce-omgevingen. MarketCap is dan ook van mening dat deze markt een enorme vlucht zal nemen, vooral gedreven door de elementen ‘noodzaak’, ‘logische volgende stap’ en ‘kostenefficiënt werken’. Dit wordt de komende 5 tot 10 jaar dan ook een markt van de zogenaamde ‘double digit growth’. Dit betekent dat resellers zeker de kans moeten onderzoeken om dergelijke toepassingen/applicaties te wederverkopen.