Shahrooz Safarghandi was 25 toen hij in 2001 dienstverlener IT Solution Partners oprichtte. Grondgedachte was it in te zetten als enabler, in plaats van als doel op zich. Het bedrijf is nu 130 man sterk, heeft ongeveer vierhonderd klanten en verbreedt zijn werkterrein steeds meer. Over een paar jaar hoopt Safarghandi internationaal te kunnen uitbreiden.
1 Wat wilde je worden toen je kind was?
De eerste tien jaar van mijn leven woonde ik in Iran. Waarom weet ik niet, maar ik wilde toen burgemeester worden. Mensen moesten er erg om lachen als ik dat zei, dus ik bleef dat een hele tijd volhouden.
2 Wat is je eerste herinnering aan Nederland?
Als in Iran iemand je een koekje aanbiedt, moet je dat uit beleefdheid weigeren. Pas na een keer of drie aanbieden mag je het aanpakken. Als ik in Nederland een koekje weigerde, kreeg ik het niet. Dat leerde ik dus heel snel af. In het zakenleven houden Nederlanders ook van duidelijkheid. Ja is ja en nee is nee.
3 Wat neem je altijd mee naar een eerste afspraak?
In ieder geval geen laptop. De directie van een klant zit echt niet te wachten op een powerpoint-presentatie. Ik heb altijd een kladblok en een pen bij me, zodat ik afspraken die we maken meteen kan noteren. Er wordt veel vergaderd, maar vaak volgen daar weinig acties op. Ik wil me concentreren op de acties.
4 Je kleedt je erg netjes, waarom is dat?
Toen ik mijn eerste bedrijf startte, was ik twintig. Als ik me niet formeel zou kleden, hadden mensen me helemaal niet serieus genomen. Nog steeds ben ik liever overdressed dan underdressed. Bij grote bedrijven komt de uitstraling van het bedrijf, bij kleinere moet het van de mensen komen.
5 Waar besteed je het grootste deel van je werkdag aan?
Naast het contact met de klanten is dat sinds een jaar of 3, 4 het aansturen van de managementlaag. In de eerste fase had ik met mijn toenmalige compagnon een soort papa-mamabedrijf, daarna moest ik mensen aansturen en vervolgens managers. Ik zorg dat ook zij continu contact hebben met de klanten. Buiten gebeurt het!
6 Heb je nog wel tijd voor contact met klanten?
Zeker. Zakendoen is langetermijndenken, het is belangrijk goede banden te onderhouden met klanten. Directeuren zijn drukbezette mensen, maar aan het begin en het eind van hun werkdag hebben ze vaak wel ruimte. Daarom heb ik vijf etentjes per week, vaak lunchafspraken en bijna elke dag ontbijtsessies. Er gaat veel vrije tijd inzitten, maar ik zie het bijna niet als werk.
7 Wat vind je leuk aan ondernemer zijn?
Het leukste vind ik dat ik andere mensen kan helpen zich te ontwikkelen. Het is mooi om te zien hoe collega’s vooruitgaan. Er zijn mensen die hier zijn binnengekomen vlak nadat ze van school kwamen en die nu andere bedrijven runnen.
8 Waarom staan er schaalmodellen van zeilboten in je kantoor?
We hebben hier glazen muren; als ik schilderijen zou ophangen belemmer ik het uitzicht van en op mijn collega’s. Het werkt ontspannend om naar die boten te kijken en bezoekers vinden ze vaak erg leuk.
9 Wat is het belangrijkste advies dat je ooit gekregen hebt?
Ik heb van mijn vader geleerd dat je altijd moet zorgen dat je het zwaar hebt. Zoek steeds nieuwe uitdagingen op; alleen op die manier kun je groeien.
10 Over welke vraag ben je blij dat we hem niet gesteld hebben?
Bepaalde onderdelen van ons bedrijf zijn nog in ontwikkeling. We moeten verder groeien om onze beloften op een aantal gebieden waar te kunnen maken. Ik ben blij dat daar geen vragen over kwamen. Ik heb er wel een goed antwoord op, maar zou daarvoor erg de diepte in moeten.
Hi Shahrooz,
Ik zie dat het alweer van enige tijd geleden is, maar leuk berichtje.
Hoe gaat ie?
Groeten,
Rob Viguurs