Half december komt de enterprisedivisie van de Canadese telecom- en netwerkfabrikant Nortel in handen van Avaya. Directeur Kees Griffioen van Nortel Enterprise Nederland vertelt over de turbulente periode die aan de verkoop voorafging en over de toekomst van zijn organisatie.
Sinds begin 2009 werkt Nortel aan de ontmanteling van zijn organisatie. De Canadese telecom- en netwerkfabrikant vroeg de rechter om financiële bescherming (‘Chapter 11’) en heeft inmiddels de meeste van zijn divisies verkocht.
Waarom neemt Nortel deze maatregelen?
Een belangrijke oorzaak van de problemen zijn de pensioenfondsen die Nortel in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk in eigen beheer heeft. Door de recessie werd de dekkingsgraad van de fondsen te laag en moest het bedrijf er honderden miljoenen dollars insteken. Dat geld was er niet en dus moesten divisies worden verkocht. Om speculaties te voorkomen, werd gekozen voor een Chapter 11-regeling. Let wel: dat is niet hetzelfde als surseance van betaling. Wij kunnen prima onze rekeningen betalen.
Hoe heeft u het afgelopen jaar ervaren?
Wij waren volledig verrast. Hier in Nederland zagen wij de maatregelen niet aankomen. Ik wist niet eens dat Nortel een eigen pensioenfonds heeft. In Nederland loopt alles gewoon via Aegon. Nortel was een beursgenoteerd bedrijf. Het is dus niet vreemd dat zulke drastische beslissingen in kleine kring worden genomen en dat wij het uit een persbericht moeten lezen.
Uw organisatie wordt overgenomen door Avaya. Wat vindt u daarvan?
Ik ben er wel blij mee. Ik heb enkele maanden kunnen wennen aan het idee, maar voel mij nu nog geen deel van Avaya. Het heeft natuurlijk een emotionele lading als je hoort dat een concurrent je overneemt. Nortel Enterprise is eigenlijk voor een schijntje aan ze verkocht. Een paar jaar geleden waren we nog vele miljarden waard. Nu betalen ze er nog geen miljard dollar voor.
Hoe verhoudt Avaya zich tot Nortel?
Beide bedrijven hebben ongeveer evenveel klanten voor spraakdiensten. Wij hebben echter ook producten voor data-infrastructuur, iets wat Avaya niet heeft. Daarnaast heeft Avaya meer personeel in dienst, voornamelijk doordat ze ook een direct verkoopkanaal hebben. Nortel doet vrijwel alles via het partnerkanaal, zoals via KPN, Vosko en Dimension Data. Kortom: Avaya neemt een organisatie met een mooi portfolio aan klanten en partners over.
Blijft u bij de nieuwe organisatie?
Dat is wel mijn bedoeling. Ik zie het niet als bedreiging maar als uitdaging. Ik houd er rekening mee dat het nieuwe Avaya over een jaar of drie naar de beurs gaat. Werken voor een soort grote start-up lijkt me leuk. Ik weet nog niet in welke rol.
Hoe reageerden uw klanten?
In het begin schrokken ze wel. Ze vroegen zich af hoeveel risico zij als klant lopen. Maar niemand raakte in paniek. Ik heb veel klanten gesproken en was verrast door de eerlijke discussie. Vaak schetsten ze drie scenario’s. Óf ze doen in de toekomst zaken met een afgeslankt Nortel, óf ze doen dan zaken met de partij die Nortel heeft overgenomen, óf Nortel verdwijnt helemaal van de markt omdat er geen koper is. Die derde optie achtte iedereen onwaarschijnlijk.
Wat verandert er aan uw organisatie?
Dat is nog niet bekend. Ik vermoed dat Nortel Enterprise al na korte tijd logisch wordt geïntegreerd in Avaya. We gaan waarschijnlijk verhuizen naar het pand van Avaya in Nieuwegein. Ons huurcontract loopt eind 2009 af, dus het kan wel eens snel gaan. Ik denk dat er binnen Avaya een klein stafteam overblijft dat zich bezighoudt met de afhandeling van lopende zaken van Nortel. Het zal niet zo zijn dat ineens alle ondersteuning wegvalt zodra we zijn overgenomen.
Hoe zal jullie technologie zich na de overname ontwikkelen?
Ik ben niet betrokken bij de keuzes die worden gemaakt over het portfolio in de toekomst. Wel kan ik me voorstellen dat Avaya en Nortel gaan werken aan een gezamenlijk platform waar klanten dan in de loop van tijd naar toe migreren. Het nieuwe platform zal zijn gebaseerd op nieuwe technologie, zoals SIP en ip-telefonie. Bij het kiezen van een communicatieplatform zullen organisaties bovendien steeds meer kijken of het goed kan samenwerken met hardware en software van andere leveranciers.
Kees Griffioen
Is sinds 1997 directeur bij Nortel Enterprise Nederland. Dat is voornamelijk een verkooporganisatie die samen met de kanaalpartners oplossingen van telecom- en netwerkleverancier Nortel aan Nederlandse klanten verkoopt en technische ondersteuning biedt.
Nortel Enterprise is in Nederland veruit de grootste divisie van de Canadese leverancier. De divisie wordt in december verkocht aan Avaya. Een klein aantal mensen werkt voor de divisie Carrier Networks. Die tak wordt opgesplitst verkocht, deels aan Ericsson en deels aan Ciena. In totaal telt de organisatie in Nederland zo’n dertig personen. Het bedrijf is gevestigd in Hoofddorp.
Voor Griffioen bij Nortel in dienst trad, was hij tien jaar lang directeur van de netwerkdivisie van IBM Nederland.