Het jaar is bijna voorbij, we naderen in rap tempo de laatste maand van het jaar. En december gaat zoals elk jaar supersnel voorbij. We proppen net het laatste stuk speculaas in de mond en voordat we het weten staan we met een glas wijn in ons hand het overdadige kerstpakket in ontvangst te nemen. December is in de regel twee weken buffelen tot de welverdiende kerstvakantie. Althans voor mij. Ik weet dat een hoop van mijn collega’s in deze weken lange dagen maken, zodat onze klanten de software succesvol kunnen gebruiken.
En hoe kijken we terug op 2009? Likken we in de kerstvakantie onze wonden of tellen we onze zegeningen. Wat hebben we goed gedaan in 2009 en wat had anders gemoeten? En hoe gaan we het aanpakken in 2010? Wat heeft de economische en maatschappelijke onrust voor invloed gehad op de organisatie, de medewerkers, de processen en het bedrijfsmodel? Zien we 2010 als verlengstuk van 2009 of maken we een frisse start? In ieder geval een hoop zaken om op terug te kijken, terwijl we onder de kerstboom het luxe gouden papier van onze nieuwe badjas afscheuren.
Met het naderen van de jaarwisseling zijn er ook die eeuwige ‘In' en ‘Uit' lijstjes. Je kent ze wel van RTL4 of de krant. Populair gezegd: wat is hot in 2010 en wat is zooooooo 2009? Ook voor de wereld van erp-software zijn ze te maken. En dan niet alleen voor erp-software, maar ook voor de leverancier van deze software. De software en de leverancier vormen een gouden combinatie. De leverancier van erp-software is net zo belangrijk voor het succes van de software als de software zelf. Meer dan ooit is de rol, de houding, de visie en vooral de meerwaarde voor klant en maatschappij van de softwareleverancier dit jaar van groot belang gebleken. Zal dit in 2010 veranderen? Oordeel zelf en behaal jouw voordeel voor 2010 met de ‘What's hot and what's not in erp'-lijst:
In |
Uit |
Familiebedrijf |
Beursgenoteerd |
Autonome groei |
Overnames |
Vertrouwen |
Controle |
Sparen |
Beleggen |
Flexibele software |
Maatwerk |
Het nieuwe werken |
Overwerken |
Maatschappelijke meerwaarde |
Aandeelhouderswaarde |
Moderne erp |
Traditionele erp |
Klanten centraal stellen |
Omzet genereren |
Geïntegreerde software |
Best-of-breed |
67 |
65 |
Simpel |
Complex |
Work-life-balance |
Work-life |
Simultaan implementeren |
Urenfabriek |
Standaardisatie |
Uitzonderingen |
Huur |
Koop |
Online |
Offline |
Scherp op kosten |
Alles is weer mogelijk in 2010! |
Cockpits en signalen op eigen kpi's |
Sturen op algemene kpi's |
Procesautomatisering |
Activiteitautomatisering |
Echt transparant |
Transparant als marketinginstrument |
Jaarverslag begin januari gereed |
Jaarrekening niet deponeren |
2Gether |
Alleen |
Zelf doen |
Dealernetwerk |
Geld besparen met automatisering |
Geld besparen op automatisering |
Erp 2.0 |
Erp 0.1 |
Klantportal |
Mailen |
Workflow |
|
Ketenintegratie |
Eilandautomatisering |
MVO als visie |
MVO als marketinginstrument |