De brief waarin ict-leverancier IBM schreef dat de indeling van de werkweek opnieuw onder de loep genomen wordt, laat de ict'er niet koud. Dat blijkt uit reacties op Computables berichtgeving. Zo vermoeden sommige ict'ers dat de werkgever niet geïnteresseerd is in het welzijn van het personeel. Daar is IBM's hr-manager Myriam Nijhout niet blij mee. ‘Dit raakt mij in mijn ziel.'
IBM's IT delivery executive Jan van Groningen liet een deel van de werknemers onlangs weten dat de mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, op de schop gaat. De regeling zou ongunstig zijn voor de inzetbaarheid en de bereikbaarheid van werknemers die zich bezighouden met het ABN Amro-account.
Ict'ers die de berichtgeving daarover lazen, reageerden verontwaardigd. De aanpassing zou laten zien dat werkgevers niet geïnteresseerd zijn in de balans tussen werk en privé. Ook vindt een deel van de reageerders het vreemd dat een bedrijf dat zich profileert als flexibele werkgever, deze regeling terugdraait. ‘IBM is tien jaar geleden begonnen met flexibel werken', schrijft ‘Werner'. ‘Nu werkt het opeens niet meer. Dat vind ik een vreemde manier van conclusies trekken.'
Planningen
Volgens hr-manager Nijhout begrijpt Werner de situatie verkeerd. Het bedrijf zou nog altijd overtuigd zijn van het nut van flexibel werken en dat beleid ook niet willen afschaffen. Echter, voordat de medewerkers van ABN Amro werden geoutsourced naar IBM, hadden zij een contract van vier keer negen uur. IBM biedt die regeling niet. Bovendien zou flexibel werken nu eenmaal niet voor alle functies geschikt zijn, waaronder die van de ict'ers die voor de bank werken.
Nijhout: ‘Zij zijn verantwoordelijk voor de it-implementatie. Dat kunnen zij natuurlijk niet vanuit huis doen.' Daar komt bij dat een groot deel van de IBM'ers die voorheen een contract van ABN Amro hadden, hun vrije dag op vrijdag plannen. ‘Daardoor krijgen we de planningen niet meer rond', zegt de hr-manager. ‘We gaan nu kijken hoe we de werktijden beter kunnen indelen.'
Oplossing
De komende tijd gaat de werkgever samen met betrokken werknemers een oplossing bedenken. Dat gebeurt voor elke medewerker afzonderlijk. ‘Iedereen krijgt ruimschoots de tijd een oplossing te bedenken voor bijvoorbeeld kinderopvang', aldus de personeelsmanager. ‘Dat regel je nu eenmaal niet binnen een week.'
De werkgever zou inmiddels 'met 99 procent van het personeel' tot een oplossing gekomen zijn. Voor het resterende deel trekt de werkgever desnoods extra geld uit. ‘We zouden extra mensen kunnen inhuren, maar ik denk niet dat dat nodig is', zegt ze. De hr-manager benadrukt dat de werkgever nog altijd geïnteresseerd is in het welzijn van personeel: ‘Het raakt me in mijn ziel als mensen denken dat we op een slechte manier met onze medewerkers omgaan.'
Ik wil toch even reageren op dit artikel:
(voor de goede orde: ik ben Blue (IBM-er)
Ten eerste wekt het dit artikel helaas de suggestie dat HEEL IBM niet flexible is. Misschien had de auteur iets meer aandacht moeten besteden aan zijn woordkeuze. Het betreft hier een specifiek team van IBM dat zich bezig houdt met het ABN-AMRO project. Dit geldt zeker niet voor het gehele bedrijf. Als ik ��n bedrijf moet prijzen om zijn flexible inzet van personeel dan is het wel IBM. Er zijn voldoende functies binnen IBM die wel de mogelijkheden biedt om flexibel te werken.
Ik heb van IBM de vrijheid om zelf mijn werktijden in te vullen (as long as the job gets done!) Dat betekent dat ik rustig pas na de files naar kantoor kom en als het echt erg met de files is dan blijf ik thuis. Bijna al mijn vergaderingen doe ik online via teleconference (Sametime Unyte en Voice-over-IP). Ik werk momenteel 40 uur en ga per 1 jan naar een 32-urige werkweek ivm met de zorg voor een kleine. Ik had ook de mogelijkheid om 4×9 te werken maar ik weet van mezelf dat ik die 9 uur per dag echt niet ga werken (ik ben ten minste re�el).
Er zijn binnen IBM genoeg mogelijkheden om je werktijden anders in te richten. maar vaak vereist dat ook een stukje aanpassing van de medewerker (andere functie, aanpassing van salaris, ect).
Ik ben zelf ook overgekomen uit een outplacement en IBM begeleid haar nieuwe medewerkers perfect. Je moet je alleen wel realiseren dat IBM een heel ander bedrijf is dan ABN-AMRO. Je moet je wel thuis voelen binnen IBM anders wordt het niets. De helft van mijn oude team is inmiddels elders gaan werken, maar dat is een keuze die ze zelf nemen.
Toch komt IBM niet helemaal ongeschonden uit mijn betoog. In mijn vorige job had ik ADV dagen. Deze zijn door IBM omgezet naar Special Days. Op zich een prima constructie echter mag ik van IBM deze niet omzetten naar werkbare uren en er salaris over krijgen omdat de Special Days over de loop van jaren worden gecompenseerd met ‘ouwe lullen dagen’. Dit is volgens mij in strijd met de wet.
Mijn conclusie:
IBM is flexibeler dan je denkt.
”
Dit is allemaal 1.0 denken.
De (inmiddels zijn we al bij) 3.0 medewerker:
”
Piet,
Met alle respect, maar mijn persoonlijke indruk van AbnAmro is dat juist de medewerkers nog erg 1.0 zijn. Dus allemaal vrijdag vrij en allemaal 3 dagen weekend willen hebben. Het verbaasd me niets dat je daar geen volledig servicewindow mee kunt leveren.
Flexibiliteit moet van 2 kanten komen.
Lees niet anders dan over outplacement en outsourcing…
Wat voor handel zit IBM in ?
Dozen schuiven en mensen schuiven ?
@winner:
IBM zit in meer handel dan je lief is. Deze documentaire laat zien in welke ict-gebieden IBM allemaal actief is: “One mainframe to rule them all” (1/5 nederlands subtitle)
http://www.youtube.com/watch?v=lBgMtWKODr4
Ook zeer leerzaam voor Computable redacteuren 😉
Jammer dat je door sommigen als ex abnamro-er door het slijk wordt gehaald. Vergeten wordt dat met een steeds kleinere groep hetzelfde resultaat behaald moet worden en dat het aantal overuren stijgt op de meeste urenlijsten van de mensen. Lui…. nee hoor! Dat sommige zaken misschien beter nog gestructureerd kunnen worden, zeker, daar is ook geen probleem over! Maar bedenk dat de meesten van die behoorlijk loyale ex abn+ers niet gevraagd hebben om de situatie waarin zij ingevallen zijn!
Bij het lezen van dit artikel kan ik helaas niet meer mijn mond houden. Ik ben voorstander om conflicten in direct contact op te lossen, maar HR manager Myriam Nijhout probeert wel heel erg het opgelegde voornemen voor 300 medewerkers te bagatelliseren. Voor de goede orde ik ben IBM, outsourced van AAB en nog steeds werkzaam in het AAB-account en dus geconfronteerd met deze wijziging van verplichte werktijden.
Comment 1 artikel hierboven: Bij AAB had ik een 36 uurs contract (en geen 4x9uurs contract!!). Dit heb ik nog steeds bij IBM. Dit was en is ingericht als 4×9 werken, waarvan ik 1 dag thuis werkte. Ik word nu geacht 4×8 en 1×4 te werken (of 4×8 / 5×8), met maximaal 1 dag thuis. Contractueel verandert er dus niks. Wel in mijn work-life balance waar IBM zo hoog van opgeeft wel. Ik heb nu nl. geen ´pappa-dag´ meer, met alle gevolgen. Extra overblijf kids, extra rit en reistijd naar kantoor (hoezo ´groen´ IBM?), wellicht meer filetijd en irritatie door kortere werkdag, waardoor ik meer spits rijdt. Ok, misschien behoor ik dan tot die 1% waarvoor nog geen oplossing gevonden is, maar ik weet zeker dat ik hiervoor geen extra geld toegeschoven krijg.
Comment 2: Met Bart ben ik eens dat IBM haar medewerkers goed begeleidt bij outsource-trajecten en IBM heeft mij ook in eerste instantie geleerd dat ´as long as the job gets done´ er een vrijheid was om zelf de werktijden in te vullen. Dit natuurlijk in overleg met je manager en team. Dat er op sommige dagen dus echter niemand aanwezig is is niet meer dan een planningsprobleem dat de manager met zijn teams en medewerkers moet oplossen. Dit wordt nu afgewenteld op het hele AAB-account. Ik werk op wel op vrijdag, herken het probleem van aanwezigheid en bereikbaarheid van collegae (en ook van klant), maar nogmaals dit is puur planning. Wat hierin meespeelt is dat de vele specifieke gezochte kennis vaak maar bij nog maar 1 persoon aanwezig is terwijl hier zo´n 5 jaar geleden meerdere personen voor zaten. Dus als zo iemand afwezig is wordt dat direct gevoeld. Echter dit los je niet op door deze herindeling van werktijden. Door verkorting van de werkdag voorspel ik dat straks vanaf 15:00 ook een leeg kantoor te vinden is en dus niks opgelost is aan aanwezigheid en bereikbaarheid. De volgende maatregel is dus onvermijdelijk het invoeren van bloktijden.
Comment 3: Ook vanuit thuis werken heeft IBM ons geleerd door faciliteiten beschikbaar te stellen, welke we bij AAB niet hadden. Ik werk in beheer en implementaties en kan mijn werk prima vanuit thuis doen. Soms zelfs beter, omdat er in het AAB kantoor waar wij gehuisvest zijn soms te weinig werkplekken zijn. Laat staan parkeerplaatsen. Dus het commentaar van Myriam dat het werk niet vanuit thuis te doen is snijdt van geen hout. Sterker nog door de thuismogelijkheden zijn de problemen die ik binnenkrijg tijdens mijn standby diensten die ik vanuit mijn functie heb (inmiddels eens per 3 weken tov eens per 5 weken in AAB-tijd!!) sneller opgelost dan vroeger, toen ik eerst nog een uur naar kantoor moest rijden. Wat me wel opvalt is dat er binnen het account door (project)managers veel vergaderingen gepland worden, maar weinig gebruik gemaakt wordt van de teleconferencing mogelijkheden die hiervoor aanwezig kunnen zijn.
Comment4: Waar aan voorbij wordt gegaan is de bezuinigingsaspect. Op mijn afdeling leveren nu 3 mensen 4 uur/week in (gaan naar 32 uur/week). Hier komt voorlopig niets voor terug. Dus we moeten wederom met minder resources hetzelfde werk doen.
Ook als veel medewerkers zouden kiezen om 40 uur/week te gaan werken, zou dat in het hele plaatje kunnen betekenen dat er met minder inhuur gewerkt kan worden. Dus ook goedkoper.
Voor IBM ben je ook als medewerker een asset. Verder IBM en ´extra geld´ is een contradictio in terminis, want het eerste wat IBM mij leerde was dat IBM een profit organisatie was, waar overigens niets verkeerds aan is.
Kortom, mijn werkplezier en mijn gevoel over de werkgever IBM heeft wel wat schade opgelopen door deze maatregel en dat mag Myriam zich aantrekken.