De brief waarin ict-leverancier IBM schreef dat de indeling van de werkweek opnieuw onder de loep genomen wordt, laat de ict’er niet koud. Dat blijkt uit reacties op Computables berichtgeving. Zo vermoeden sommige ict’ers dat de werkgever niet geïnteresseerd is in het welzijn van het personeel. Daar is IBM’s hr-manager Myriam Nijhout niet blij mee. ‘Dit raakt mij in mijn ziel.’
IBM’s IT delivery executive Jan van Groningen liet een deel van de werknemers onlangs weten dat de mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, op de schop gaat. De regeling zou ongunstig zijn voor de inzetbaarheid en de bereikbaarheid van werknemers die zich bezighouden met het ABN Amro-account.
Ict’ers die de berichtgeving daarover lazen, reageerden verontwaardigd. De aanpassing zou laten zien dat werkgevers niet geïnteresseerd zijn in de balans tussen werk en privé. Ook vindt een deel van de reageerders het vreemd dat een bedrijf dat zich profileert als flexibele werkgever, deze regeling terugdraait. ‘IBM is tien jaar geleden begonnen met flexibel werken’, schrijft ‘Werner’. ‘Nu werkt het opeens niet meer. Dat vind ik een vreemde manier van conclusies trekken.’
Planningen
Volgens hr-manager Nijhout begrijpt Werner de situatie verkeerd. Het bedrijf zou nog altijd overtuigd zijn van het nut van flexibel werken en dat beleid ook niet willen afschaffen. Echter, voordat de medewerkers van ABN Amro werden geoutsourced naar IBM, hadden zij een contract van vier keer negen uur. IBM biedt die regeling niet. Bovendien zou flexibel werken nu eenmaal niet voor alle functies geschikt zijn, waaronder die van de ict’ers die voor de bank werken.
Nijhout: ‘Zij zijn verantwoordelijk voor de it-implementatie. Dat kunnen zij natuurlijk niet vanuit huis doen.’ Daar komt bij dat een groot deel van de IBM’ers die voorheen een contract van ABN Amro hadden, hun vrije dag op vrijdag plannen. ‘Daardoor krijgen we de planningen niet meer rond’, zegt de hr-manager. ‘We gaan nu kijken hoe we de werktijden beter kunnen indelen.’
Oplossing
De komende tijd gaat de werkgever samen met betrokken werknemers een oplossing bedenken. Dat gebeurt voor elke medewerker afzonderlijk. ‘Iedereen krijgt ruimschoots de tijd een oplossing te bedenken voor bijvoorbeeld kinderopvang’, aldus de personeelsmanager. ‘Dat regel je nu eenmaal niet binnen een week.’
De werkgever zou inmiddels ‘met 99 procent van het personeel’ tot een oplossing gekomen zijn. Voor het resterende deel trekt de werkgever desnoods extra geld uit. ‘We zouden extra mensen kunnen inhuren, maar ik denk niet dat dat nodig is’, zegt ze. De hr-manager benadrukt dat de werkgever nog altijd geïnteresseerd is in het welzijn van personeel: ‘Het raakt me in mijn ziel als mensen denken dat we op een slechte manier met onze medewerkers omgaan.’