KPN 'heeft nog wel een paar dossiers' die het telecombedrijf met eurocommissaris Neelie Kroes wil delen zodra ze op haar nieuwe post ICT, Telecom en Nieuwe Technologie zit. De belangrijkste dossiers gaan over het ontbreken van concurrentie op de Belgische zakelijke markt en over de aanstaande frequentieveiling in Duitsland. Het telecombedrijf ziet de nieuwe rol voor Kroes met vertrouwen tegemoet, vertelt woordvoerder Stefan Simons.
Waar KPN geen vertrouwen in heeft, is de werking van de Belgische zakelijke telecommarkt. 'Het is voor de concurrentie gewoon niet te doen door de dominantie van Belgacom. Die rekent wurgtarieven voor het gebruik van het netwerk', meent de voorlichter. KPN besloot daarom eind november zijn grootzakelijke vaste-netdivisie in België te verkopen aan branchegenoot Mobistar. Voor de 65 miljoen euro die deze telecomaanbieder voor de divisie neerlegt, ontvangt hij ook het glasvezelnet dat KPN eerder van Tele2/Versatel kocht.
In Duitsland lopen de zaken voor KPN ook niet lekker. Dochterbedrijf E-Plus wil in het eerste kwartaal van 2010 meedoen aan de Duitse frequentieveiling. De kans om tegen een betaalbare prijs een kavel te bemachtigen acht de aanbieder echter klein. 'De Duitse veiling werkt concurrentie tegen', licht Simons toe. 'We hebben inmiddels begrepen dat ook Brussel meekijkt. Daar is men het ook niet eens met de gang van zaken, omdat alleen de monopolisten sterk staan in de veiling.'
Voorbeeld
In Nederland is de concurrentie verder dan elders in Europa, vindt de KPN-woordvoerder. 'Europa kan een voorbeeld nemen aan de manier waarop de telecommarkt in Nederland is geregeld.' Hij prijst de telecomwaakhond Opta voor zijn rol daarin.
Kroes werd op 24 november voorgedragen als EU-commissaris ICT en Telecom. De afgelopen vijf jaar had ze de zware portefeuille mededinging. 'Wij vinden haar een goede commissaris', aldus Simons. 'Dat was ze al op de portefeuille mededinging waar ze bewezen heeft daadkrachtig en besluitvaardig te zijn en dat zal niet anders zijn op een nieuwe portefeuille.'
Op corporate gebied probeert KPN en heeft KPN geprobeerd om de incumbent mentaliteit ( gedrag , ideeen, kostprijs , organisatie, operations …) te transposeren naar Duitsland en naar Belgie.
Echter , ten oosten van Venlo en ten zuiden van Breda is het een andere wereld . KPN moet er opereren vanuit een challenger mentaliteit ( quod non ).
Het zou me niet verbazen dat KPN op zijn thuismarkt nu te maken krijgt met concurrenten ( onderdeel van incumbents) die het corporate stuk laten afkalven en KPN terug dringen naar de residentiele markt ( intern bij KPN is reeds hiervoor gewaarschuwd)
@de grote toekijker:
En nu in normaal Nederlands????