In het land der blinden is éénoog koning. Maar ondanks dat cyclopen grote sterke reuzen waren, lopen er tegenwoordig niet veel meer van rond. Waarom niet? Omdat ze geen diepte zien, en daarom hun krachten niet optimaal kunnen aanwenden. Doen we in ecm-land niet hetzelfde?
Het kunnen inschatten van diepte helpt bij het in context zien van de wereld om je heen. Die context is noodzakelijk voor adequate besluitvorming. Net zoals dat geldt voor een geïntegreerde kijk op informatie. Alleen door data (actualiteit maar ook historische trends) en content (achtergrondinformatie, analyses en afspraakdossiers) geïntegreerd te benaderen, ontstaat een waardevolle kijk op de eigen organisatie en de omgeving. Daarmee kan de positie bepaald worden en vervolgens de te varen koers worden uitgezet.
In dit kader moeten grote vraagtekens gesteld worden bij separate visies op onderwerpen als (enterprise) content management en business intelligence. De vakgebieden verdienen een eigen visie vanuit het perspectief vanuit de ict, maar als het gaat om het rendement van informatie dan is een geïntegreerde visie noodzakelijk. Deze geïntegreerde visie noemen we enterprise information management (eim). Zie ook de weblog www.allesovereim.nl.
Inmiddels neemt het aantal eim-gerelateerde vragen uit de markt toe. De tijd van acute kostenbesparingen komt langzaam achter ons te liggen, organisaties zijn nu op zoek naar manieren om zich structureel efficienter te organiseren. Vanuit financieel perspectief hebben cfo's en controllers met cash management deze weg al lang geleden ingeslagen. De cio staat nog aan de vooravond van een dergelijk traject. Het sturen op rendement van informatie is nog geen common practice en stuit in de praktijk op veel barrières.
Bijgaand eim-volwassenheidsmodel is een eerste aanzet om structuur te geven aan de discussie over rendement van informatie. Het model gaat ervan uit dat rendement met name gezocht moet worden in informatieprocessen of -domeinen die kunnen bijdragen aan een onderscheidende positie.
De bovenste twee niveaus focusen beide sterk op het rendement van informatie, waarbij Achieve met name kijkt naar efficiency en Outsmart met name naar effectiviteit. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het faciliteren van innovaties. Ook daarvoor is zowel data als content een belangrijke basis, alsmede de manier waarop deze informatiesoorten gemixt en gedeeld kunnen worden. Collaboration en social media kunnen hier een belangrijke rol spelen.
Volgens mijn theorie stierven cyclopen uit omdat ze geen diepte kunnen zien. Wees geen cycloop, en bezie informatie als een bron van rendement door een geïntegreerde visie op zowel enterprise content management als business intelligence.