Het eerste kantoor van Oracle buiten de Verenigde Staten kwam in 1979 in Nederland te staan. In 1984 werd Oracle Nederland opgericht. Dat gebeurde 25 jaar geleden. Johan Doruiter, managing director van Oracle Benelux & senior vice president Southern Europe blikt terug. 'Toen ik in 2000 bij Oracle kwam was het een databaseleverancier en beperkt succesvol in applicaties.'
In 2003 zei u in een interview in Computable dat u nog drie tot vier jaar bij Oracle zou blijven. U zit er nog steeds. Wat maakt het bedrijf zo leuk?
Ik krijg veel kansen bij Oracle. De complexiteit van de organisatie is veranderd. Toen ik in 2000 bij Oracle kwam was het een databaseleverancier en beperkt succesvol in applicaties. Inmiddels hebben we vele bedrijven overgenomen en zijn we een leverancier van database, middleware en applicaties. Het is een uitdaging om deze verschillende culturen samen te laten smelten met de Oracle-cultuur. Als nieuwe culturen bij een organisatie komen, dan verandert het een en ander. Het is daarbij een uitdaging om mensen te motiveren en te inspireren.
Hoe is Oracle dan veranderd door de verschillende culturen?
De verkopers van BEA Systems en Siebel hebben ons bijvoorbeeld geleerd meer waarde aan de klant te bieden en de houding richting de klant te verbeteren. In Nederland was BEA een kleine verkooporganisatie van zo'n veertig tot vijftig mensen. We zijn nu meer gericht op wat een product voor de klant kan betekenen in plaats van generalistisch het product proberen te verkopen. Siebel had ongeveer negentig mensen in dienst en had een sterke klantfocus.
Hoe is Oracle de afgelopen jaren veranderd?
25 jaar geleden was Oracle alleen een relationele database. In 1994 is het bedrijf met applicaties begonnen. De klanten in Nederland merkten toen weinig van die omslag. Daar werd toch vooral SAP gekocht. In 2004 is de omslag gekomen. Toen wijzigde Oracle zijn strategie en kwam het doel om voor iedere branche een complete oplossing te bieden. Ook startten we met het overnemen van bedrijven. Je spreekt dan een ander publiek aan, praat met de business in plaats van met de ict-afdeling.
Wat is de eigen identiteit van Oracle Nederland?
In 2004 heb ik een raad van advies opgezet. Daarin zitten mensen die hun strepen in de ict-sector hebben verdiend. Deze raad komt eens per kwartaal bij elkaar. Ik ben verantwoordelijk voor een aantal landen waar verschillende programma's draaien. Met de raad bespreek ik bijvoorbeeld hoe je zorgt dat deze programma's op elkaar aansluiten. Daarnaast bespreken we een aantal business cases. Het zijn mensen met een groot netwerk, zij kunnen helpen bij het lobbyen. Dat deden ze bijvoorbeeld toen we spraken over het elektronisch patiëntendossier (epd).
Waar ik ook trots op ben is dat Nederland negende staat qua omzet van Oracle wereldwijd. Dat zegt iets over de volwassenheid van de markt in Nederland. Nederlanders staan open voor innovatie. Als een nieuw product wordt geïntroduceerd, zijn Nederlandse klanten altijd wel een van de eerste die het kopen.
En wat heeft Oracle Nederland bijgedragen aan de wereldwijde organisatie?
In Nederland is bijvoorbeeld door Oracle Consulting het systeem OpenZorg ontwikkeld. Dit systeem ondersteunt de belangrijkste administratieve processen van zorgverzekeraars; VGZ gebruikt het systeem bijvoorbeeld. Zorgverzekeraars hebben veel te maken met verandering van wet- en regelgeving. In het systeem kunnen deze nieuwe regels vlug worden ingevoerd, waardoor je snel nieuwe mutaties kunt doorvoeren. Inmiddels wordt Oracle OpenZorg gebruikt in Tsjechië en in de Verenigde Staten.
En ook Nederlandse bedrijven hebben een belangrijke bijdrage geleverd. Twee jaar geleden kocht Oracle Moniforce, een bedrijf in Almere. Zij maakten software die zichtbaar maakt wat op een website is bezocht en wanneer mensen afhaken. Deze software verkopen we nu als optie op een database. De directeur van Moniforce heeft nu een internationale functie binnen Oracle.
Hoe ondersteunt de gebruikersgroep Oracle?
We hebben altijd goed met de gebruikersgroep samengewerkt. Eerder waren er verschillende gebruikersgroepen, het is goed dat ze nu zijn samengevoegd. Daardoor zijn ze nu een betere gesprekspartner. Ook kunnen we hierdoor beter financiële hulp bieden.
Door de gesprekken met de gebruikersgroep weten we beter en sneller wat er leeft. Als iets niet goed is, proberen we daar wat aan te doen. Tijdens de overname van PeopleSoft in 2004 was er vanuit de gebruikersgroep veel zorg over hoe met de klanten werd omgegaan. Zij hebben ons toen goed gewaarschuwd. Wij hebben daar er de houding en strategie op aangepast.
Welke invloed heeft ceo en oprichter Larry Ellison nog?
Hij heeft heel veel invloed. Ik denk dat hij op de hoogte is van 95 procent van wat binnen het bedrijf gebeurt. Je zag het tijdens Oracle OpenWorld: hij heeft de hele middag op het podium gestaan. Eerst legde hij uit over hoe de voorgenomen overname van Sun past binnen de strategie, daarna vertelde hij over Oracle's next-generation Fusion Applications. Hij kon er alles tot in detail over vertellen. Maar hij doet het niet alleen, hij heeft hele sterke mensen om zich heen, bijvoorbeeld Safra Catz en Charles Phillips, beiden president binnen de wereldwijde directie.