Hoewel organisaties nog steeds behoorlijk trouw zijn aan adviesbedrijven waarmee ze goede ervaringen hebben, zijn ze bij het kiezen van zo’n bedrijf kritischer dan voorheen. Zo baseren organisaties hun keuze sterker op de verwachting dat een consultancy-kantoor binnen budget kan blijven.
De redenen die voor bedrijven doorslaggevend zijn bij de keuze van een adviesbureau zijn in 2009 licht verschoven. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable onder 3164 ict’ers.
De geënquêteerden mochten, net als vorig jaar, maximaal drie criteria geven bij de keuze van een consultant. De belangrijkste, door 69 procent van de ondervraagden genoemd, is nog altijd: goede ervaringen met het bedrijf. Vorig jaar gold dat voor 66 procent van de geënquêteerden.
Echter, het aantal ict’ers dat de keuze voor een bepaald adviesbedrijf mede laat afhangen van ‘de verwachting dat het bedrijf het best binnen het budget blijft’, is bijna verdubbeld: van 10 naar 19 procent. Ook het aantal ondervraagden dat aangeeft te letten op de ‘laagste prijs’ is gestegen: van 8 naar 12 procent.
Snel geholpen
De Consultancy Guide 2010 verschijnt op 18 december 2009.Ook andere percentages zijn overigens gestegen. Het percentage ondervraagden dat zegt ‘de verwachting dat het bedrijf de beste kwaliteit levert’ doorslaggevend te vinden is behoorlijk gestegen: van 47 naar maar liefst 59 procent. En ook een belofte van een adviesbedrijf ‘dat het snel consultants kan inzetten’, wordt door meer ict’ers dan vorig jaar als een doorslaggevend argument gezien om voor zo’n adviesbedrijf te kiezen: vorig jaar kruiste 19 procent dit als reden aan, nu 24 procent.
Minder honkvast
Er zijn twee redenen die niet significant vaker als doorslaggevend worden genoemd: ‘goede ervaringen met het bedrijf’ en ‘we huren standaard het bedrijf in’. Misschien kunnen we uit die stabiliteit, in combinatie met het wél populairder worden van argumenten die níet gebaseerd zijn op gewoonte, de voorzichtige conclusie trekken, dat bedrijven iets meer hun ogen openhouden voor aantrekkelijke aanbiedingen van concurrenten.