De storing die het netwerk van telecomaanbieder Vodafone anderhalve dag platlegde, is veroorzaakt door een falend fallback-systeem. Dat concludeert het bedrijf na onderzoek. Een landelijke gateway viel uit en de andere drie netwerkknooppunten konden die taken niet overnemen. Normaal gesproken gebeurt dat bij een storing automatisch. Door verstopping op het netwerk konden ruim vier miljoen zakelijke en particuliere abonnees hun mobieltje niet gebruiken.
Naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek past het telecomconcern zijn procedures aan zodat dergelijke netwerkproblemen in een eerder stadium kunnen worden gesignaleerd en opgelost worden. Bovendien gaat het bedrijf de vier landelijke gateways, netwerkknooppunten die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer, intensiever bewaken.
Algemeen directeur Jens Schulte-Bockum van Vodafone Nederland meldt dat zijn bedrijf de ervaringen over deze grootschalige storing wil delen met 'andere relevante partijen', om zo een herhaling te voorkomen.
Verontwaardiging
Van woensdagmiddag 18 tot donderdagavond 19 november viel het netwerk van Vodafone uit. Onder de zakelijke gedupeerden waren medewerkers van Rijkswaterstaat, vervoersbedrijf Connexxion en vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen. De storing leidde tot veel publieke verontwaardiging. Een Tweede Kamerlid stelde voor dat telecomaanbieders hun netwerken delen op het moment dat er zich storingen voordoen.
Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.
Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Joost Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. 'De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.' Het bedrijf meldt wel dat abonnees een weekend lang gratis mogen sms'en ter compensatie.
Je kunt afspraken maken over beschikbaarheid (per maand en per jaar), maar voor de beveiliging geldt, dat er beschikbaarheidseisen gelden. Hiervoor worden zowel in de EN normen limieten gesteld alsmede door de verzekeraars eisen gesteld. Door deze grote storing betekent dat automatisch, dat alle beveiligingssystemen, die gebruik maken van Vodafone dus niet meer voldoen aan de door de verzekeraar gestelde criteria. In het vervolg dus geen Vodafone toepassen?
2 gratis SMS’jes als compensatie… Super Service!
Ik kan mij herinneren dat KPN vrijdagmorgen ook een storing had. Deze duurde wel niet zo lang maar toch.
Dan ook maar geen KPN meer. Er blijft niet veel over.
Dat Tweede Kamerlid is ongetwijfeld niet gehinderd door enige kennis van zaken rondom performance: als het netwerk van vier miljoen abonnees uitvalt kun je die onmogelijk omzetten naar het netwerk van de andere aanbieders: die netwerken gaan dan natuurlijk *ook* kraken. En dan ligt het mobiele verkeer in het hele land plat!
@bah
Ik weet niet hoelang jij over een sms doet, maar volgens mijn laatste informatie is het heel het weekend gratis sms-sen.
@Paulo
de storing van KPN betrof ‘alleen’ het internetverkeer, kon je in ieder geval nog bellen :-/
helaas duurde deze echter van 10 uur vrijdagmorgen tot ver in de zaterdagmiddag.
misschien minder ruchtbaarheid aan gegeven omdat er niet zoveel KPN-klanten meer zijn?
Het voorstel van het 2e kamerlid vindt ik onnodig. Voor particulieren of bedrijven (zoals dat vervoersbedrijs) waarbij telecommunicatie onmisbaar is moeten hoeven wat mij betreft helemaal niet door een overheidsmaatregel beschermd worden i.g.v. uitval van een provider.
Die moeten en kunnen gewoon zelf hun back-up voorzieningen regelen. Een particulier kan bijv. een extra pre-paid SIM-kaartje paraat hebben, een bedrijf kan diverse andere alternatieven hebben tot en met aansluiting op een andere provider.
Dat kost geld, maar als dat vanuit veiligheidsoverwegingen of bedrijfscontinuiteit blijbaar nodig is dan is dat zo. Geen reden om dat op de gemeenschap af te wentelen.
En ze geloven het ook nog…
merken de Vodafone gebruikers niet nog steeds van die “vreemde” belletjes, iedere dag gaat het mobieltje af en hangt direct op…
iemand met een beetje verstand begrijpt dat er een virus in hun netwerk zat… en… nog steeds zit, ze onderdrukken het gewoon en compenseren de billing;
waarschijnlijk dat een buitenlands betaalnummer dat virus heeft ingeplant!
en dan ook nog…
vrije sms in het weekeinde???
dat is goed voor de sms verslaafde tieners, echter…
de zakelijke klanten die echt zonder communicatie middel zaten op hun (soms kritische) momenten, die hebben helemaal niets aan vrije sms in het weekeinde!?!?!
Vodafone durft gewoon niet over de brug te komen, geld opstrijken voor geen service en niets echt terug doen!
@Paulo
Bij KPN was het inderdaad alleen het internet en met het instellen van een ander APN was het leed al snel weer geleden, hoefde je niet te wachten tot de storing was opgeheven.
Op http://www.vodafone.nl:
“Als gebaar voor deze storing biedt Vodafone daarom alle particuliere en zakelijke klanten een weekend gratis sms’en binnen Nederland aan van 5 december 0:00 uur tot 6 december 24:00 uur.”
Zul je zien dat van 5-6 december het netwerk weer plat ligt, maar dan overbelast is vanwege het sms-verkeer 😉