Salesforce.com, de onderneming voor zakelijke cloud computing, brengt Salesforce Chatter op de markt. Dit is een nieuwe, beveiligde, zakelijke applicatie om samenwerking binnen de organisatie te bevorderen. Daarnaast is het een social ontwikkelplatform.
Salesforce Chatter maakt gebruik van social networking-modellen die populair zijn geworden door het consumenteninternet. De applicatie maakt het mogelijk voor organisaties om in real-time samen te werken in een beveiligd, afgesloten social network. Door gebruik te maken van profielen staan medewerkers optimaal in contact met elkaar en de benodigde content en applicaties. Bovendien kunnen ontwikkelaars het Salesforce Chatter-platform gebruiken voor het bouwen van social enterprise-applicaties. Hierdoor worden alle 135.000 native Force.com-applicaties in één keer social. Salesforce Chatter is de eerste organisatiebrede applicatie van salesforce.com.
"Waarom weet ik meer over vage kennissen op netwerken als Facebook, dan over onze eigen medewerkers?", vraagt Marc Benioff, voorzitter en CEO bij salesforce.com zich af. "Door Salesforce Chatter sta ik nu beter in contact met de mensen binnen de organisatie. Medewerkers gebruiken de applicaties zoals ze gewend zijn en werken hierdoor beter samen."
"Twitter is gebaseerd op het idee dat het uitwisselen van informatie een positief effect heeft", zegt Jason Goldman, director of products bij Twitter. "We zien dezelfde kenmerken terug bij Chatter. Het stelt medewerkers in staat om sneller en meer informatie te vinden bij de mensen en content die voor hen relevant zijn."