We kennen allemaal de websites waar je vruchteloos van link naar link klikt op zoek naar een telefoonnummer om te bellen. En heb je dat eenmaal gevonden, blijk je in de voice response menuutjes in cirkels rond te draaien. De moderne informatietechnologie kan iets vervreemdends hebben, en interacties ontdoen van elke menselijke maat. Het lijkt vaak wel op de film Modern Times, waarin Charlie Chaplin aan de lopende band staat en volkomen doordraait.
Oh, wat kunnen we techniek haten, vooral als het niet goed werkt. Het ene moment zijn we verrukt door het gemak dat het oplevert, maar als we daar dan op gaan rekenen gaat het goed fout. "Laat nooit aan iets mechanisch weten dat je haast hebt."
Techniek heeft zijn eigen aantrekkingskracht. Zo zijn hackers vaak gebiologeerd door het streven om de techniek meester te zijn, tot in de uiterste consequentie. Trouwens, je hoeft niet eens veel van techniek te snappen om er verliefd op te worden. Een goed ontworpen ding dat precies genoeg functies heeft, die het dan ook nog allemaal doen, spreekt veel mensen aan. Zo zijn er mensen die alle techniek prachtig vinden, als het maar van Apple is.
En het is dan ook wel handig om die techniek op een grote schaal goed te beheersen en te automatiseren. Je moet er niet aan denken dat er voor elke webpagina die je naar je computer klikt apart een menselijke handeling nodig is.
Waarom zijn er dan toch ook nog mensen die servers graag per stuk inrichten? Die zich graag laten verrassen in het uitproberen hoe die ene functie precies werkt? Is dat hobbyisme? Misschien, maar als het ten dienste staat aan klanten goed helpen is het nooit onprofessioneel. De inefficiëntie van het beheer is daarbij dan tamelijk irrelevant. Zo zie ik mensen enorm genieten van het contact hebben met klanten, om die in staat te stellen de technologie te gebruiken voor belangrijke zaken, zoals hun bedrijf opbouwen, of e-mailen met hun kinderen en andere geliefden.
Tjonge, gebeurt niet vaak, maar in dit geval krijg je (van mij tenminste) volkomen gelijk.