Het is onduidelijk wat de storing in het netwerk van telecomaanbieder Vodafone veroorzaakte. De storing is inmiddels verholpen, vertelt woordvoerder Joost Galema. 'We zijn nu bezig om te achterhalen hoe deze complexe storing heeft kunnen gebeuren.' Hij sluit niet uit dat werkzaamheden aan het netwerk de storing veroorzaakten. Hoe Vodafone zijn zakelijke klanten tegemoetkomt nu er dienstverleningsafspraken zijn geschonden, wil hij niet zeggen.
Een van de vier gateways op het netwerk viel woensdagmiddag 18 november uit, waardoor de ruim vier miljoen zakelijk en particuliere abonnees anderhalve dag hun mobieltje niet konden gebruiken. Telecom gateways zijn de knooppunten in het netwerk die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer. Ook was de website niet bereikbaar.
Voorlichter Galema erkent dat veel gebruikers lange tijd last van de storing ondervonden, maar wil niet zeggen hoeveel klachten zijn bedrijf ontving. De telecomaanbieder heeft een speciaal telefoonnummer geopend voor vragen en klachten.
Service-level agreements
Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.
Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. 'De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.'
Gedupeerd
Van enkele grote organisaties is bekend dat zij de mobiele diensten van Vodafone gebruiken en grote overlast ondervonden. Medewerkers van Rijkswaterstaat konden niet met elkaar communiceren bijvoorbeeld tijdens de afhandeling van ongevallen op de snelweg. Dit werd tijdelijk opgelost door het gebruik van praatpalen en van prepaidkaartjes van andere aanbieders.
Vervoerder Connexxion legde het tramverkeer van Utrecht naar Nieuwegein stil omdat de trambestuurders voor hun communicatie zijn aangewezen op het netwerk van Vodafone. Ook bij vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen, kon niemand zijn mobiele telefoon gebruiken.
Volgens mij zijn niet alle problemen opgelost.
Tot op heden met regelmaat geen verbinding of een onstabiele verbinding.
Vervelend wanneer je bereikbaar zou zijn.
Volgens mij was het meer dan een technisch probleem… ik had in het buitenland ook geen verbinding en dat heeft weinig met het Vodafone-netwerk te maken.
Wellicht ook een administratieve storing???
Sjoerd, je moet wel lezen:
“Telecom gateways zijn de knooppunten in het netwerk die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer.” Dat betekent dat je met je vodafone abonnement in het buitenland ook problemen kunt hebben. Je bent wel op het netwerk, maar omdat de vodafone computers gecontroleerd worden tijdens het opbouwen van de verbinding, gaat het toch fout.
Wat een onzin Wim…
Waar haal jij die kennis vandaan?
Het is al maanden eerder begonnen met problemen. Wij maken al jaren gebruik van het Vodafone netwerk en sinds een aantal maanden hebben wij heel veel problemen met alle 160 abonnementen. Regelmatig niet bereikbaar terwijl de ontvangst goed is en smsjes die niet aankomen.
Zijn er meerdere die hier last van hebben?
Daarom is het een goed idee van een kamerlid dat bij dit soort calamiteiten de verschillende operators hun netwerken kunnen delen, net als bij het elekticiteitsnetwerk. Dat nog nooit iemand eerder op dat idee is gekomen.
Ik dacht dat de kwaliteit van een netwerk een selling point was van de operators?
Dit vervalt dus als netwerk delen een feit wordt… Dat betekent dat de mindere goden met de grote mee kunnen liften.
Aanvulling: Kamerlid Martijn van Dam, die bedoelde ik.
Zie o.a. AD:
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/445419/2009/11/20/Telefoonnetwerk-delen-bij-storing.dhtml
Meneer of mevrouw X.
Wim heeft wel degelijk gelijk. Ook al zit je in het buitenland, dan nog moet de HLR bij Vodafone Nederland bereikbaar zijn. Dus het is zeker geen onzin wat Wim schreef. Jouw reactie wel trouwens!
Nou, handig eerst weten wat je over hebt …
er is roaming en er is varen op eigen netwerk!
maar je accountgegevens zijn bij je eigen provider in hun computers; betaling gaat via een landelijk netwerk!
Maar zo ver komt het niet, de rot ding bouwde geen verbinding op, dus waar ligt het dan?
bij de Vodafonevestiging c.q. -netwerk!