De uitval van de mailserver van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is veroorzaakt door acties die de traagheid van de server moesten oplossen. Dat schrijft leverancier Sun in een onderzoek naar het uitballen van de mailomgeving. Medewerkers en studenten van de universiteit konden in september een volle week geen e-mail ontvangen of versturen.
Medewerkers en studenten van de universiteit klaagden al langer over problemen met de mail van de universiteit. Deze problemen werden veroorzaakt door een trage mailserver. Deze was zo traag, doordat de software de data op een inefficiënte manier wegschreef naar de opslag. Toen er pogingen gedaan werden om de traagheid op te lossen is de mailserver gecrasht.
Het mailsysteem van de universiteit bestaat uit twee delen, het actieve systeem en het redundante systeem. Door een zogeheten 'split brain' (stoppen van coördinatie tussen beide systemen), schreven beide systemen naar dezelfde opslag, waardoor gegevens door elkaar werden opgeslagen. Hierdoor raakte het filesysteem corrupt en schakelde zichzelf uit. De universiteit weet nog niet de oorzaak van de split brain, maar weet wel hoe zij het probleem in de toekomst kan voorkomen.
Technische belemmering
Uit het onderzoek komt naar voren dat er geen technische belemmeringen zijn om de Sun Communications Suite weer in de lucht te brengen. Voordat deze invoering plaatsvindt, wordt het systeem uitgebreid getest. Daarnaast zal een extern bedrijf de omgeving testen. Deze test zal enkele maanden in beslag nemen.
De medewerkers en studenten maken nu nog gebruik van de oude mailomgeving. Die werd eind september teruggezet. Het is nog niet bekend wanneer de universiteit weer gaat werken met de nieuwe omgeving. Dat is afhankelijk van de uitkomst van de tests.
Nou mooi is dat, Universiteit van Groningen en Rian van Heur. Waarschijnlijk zijn de problemen dan binnenkort nog niet opgelost, want wat jullie als split-brain beschrijven is incorrect.
Dus als men denkt dat dat het probleem is en men dus de oplossing denkt te kennen: Forget it.