De oorzaken van het stopzetten van een ict-project zijn zeer divers. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable onder 3164 ict’ers. Zij werden gevraagd naar hun ervaringen met projecten die worden begeleid door ict-consultants. De reden die de respondenten het meest noemen, is een gebrek aan kennis en vaardigheden bij het adviesbedrijf.
10 procent van de ict-projecten wordt voortijdig afgebroken, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. We wilden natuurlijk weten waarom, en gaven alvast een voorschotje door een lijst met mogelijke redenen te noemen.
Respondenten mochten uit dit lijstje eentje kiezen, namelijk de belangrijkste reden voor het afbreken van het contract. 16 procent zegt dat de dienstverlener onvoldoende kennis en vaardigheden in huis had. 10 procent geeft een te krappe tijdsplanning de schuld. 7 procent vond dat de dienstverlener te weinig communiceerde. Nog eens 7 procent legt de schuld bij de opdrachtgever: die zou niet duidelijk genoeg zijn. 8 procent denkt dat onvoldoende is nagedacht over het contract, en 6 procent denkt dat het feit dat er te weinig reden is gehouden met gebruikers het project fataal is geworden.
Nog eens 2 procent vindt dat het project afgebroken is doordat de dienstverlener half werk leverde, omdat hij voor een vaste prijs werkte. Eén tiende van de respondenten weet niet of wil niet zeggen wat er mis is gegaan. En één derde noemde een andere reden dan één van de bovenstaande.
Budgetproblemen
Uit de open antwoorden rijst een keur aan problemen op, die behoorlijk divers van aard zijn. Opvallend vaak krijgt de economische recessie de schuld in de schoenen geschoven. Zo schrijft een respondent dat het ‘nog te lang zou duren voor het project gereed zou komen, in verband met een gewijzigde strategie in het kader van de kredietcrisis'.
Daarnaast spreken respondenten onder meer over ‘bezuinigingen', een ‘investeringsstop' en ‘kostenreductie'. Ook budgetproblemen nekken vaak ict-projecten. Respondenten spreken van ‘intrekking van het budget', ‘geen budget beschikbaar om het project af te ronden', en ‘budget overrun'.
Fusies en overnames
Ook fusies en overnames gooiden een aantal malen roet in het eten. Respondenten melden bijvoorbeeld dat ‘een fusie het project heeft stilgelegd', of dat het project ‘is stopgezet wegens een overname'.
En dan is er nog een categorie antwoorden, die moeilijk te categoriseren is. Een aantal malen is er volgens respondenten sprake van ‘andere prioriteiten'. Eenmaal krijgt een gebruikersorganisatie de schuld, want die ‘koos voor de verkeerde applicatie'. Ook klaagt een ict'er dat de consultants niet naar zijn bedrijf luisterden en zich ‘arrogant opstelden'. Een ander legt de schuld bij zijn bazen en heeft het over ‘besluiteloosheid bij het eigen management'. Een één respondent weet de oorzaak van het falen van een ict-project welhaast poëtisch te verwoorden. Hij zegt dat ‘de buitenwereld zo snel veranderde dat het project het niet kon bijbenen'.
De conclusie is dus eigenlijk dat we er met z’n alleen geen zinnig woord over kunnen zeggen… 43% van de respondenten vindt zijn categorie niet terug, weet het niet of wil het niet zeggen. De overige 57% is ernstig verdeeld. Daar leren we niet echt lessen uit (hooguit dat de faalfactoren van ICT-projecten divers zijn).
Kijk eens naar het recente onderzoek van Aart van Dijk uit Zoetermeer over de laatste 30 tot 40 jaar. Hij laat goed zien waarom dit alleen het oppervlak is.
@steven, aan welk onderzoek refereer jij?