Na afsluiting van het derde kwartaal van 2009 is er een kleine opleving te zien in de omzet voor het totaal aan “technical consumer goods” (consumenten-elektronica en huishoudelijke apparaten). De omzet groeide van 2,19 miljard in het tweede kwartaal naar 2,3 miljard in het derde kwartaal. Dit is echter een daling van 7,5% ten opzichte van het derde kwartaal in 2008. Dit blijkt uiy onderzoek van GfK TEMAX(R). onderzoek
De stijging van het complete pakket van consumentenelektronica en huis-houdelijke apparaten in het GfK TEMAX(R) onderzoek over het derde kwartaal is vooral een gevolg van een lichte toename van bruingoed producten die in omzet iets gestegen zijn ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009 (2,3%). De eerste drie kwartalen van 2009 samen laten nu een omzetdaling zien van 8,1% ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2008.
Nadat de omzet van kleine huishoudelijke apparaten in het tweede kwartaal van 2009 voor het eerst in jaren daalde, nam de omzet ten opzichte van het tweede kwartaal weer toe met 3,1%. In vergelijking met het derde kwartaal van 2008 daalde deze markt met 0,3%.
De druk op de markt voor de groot huishoudelijke apparatuur wordt groter. De omzet daalde in het derde kwartaal sterker dan eerder dit jaar. De cu-mulatieve daling ten opzichte van 2008 bedraagt nu 7,7%.
Een belangrijke oorzaak voor de omzetdaling ten opzichte van 2008 is de aanhoudende prijsdaling in vrijwel alle markten binnen GfK TEMAX(R).
Kleine huishoudelijke apparaten: geen last van crisis!
De omzet van kleine huishoudelijke apparaten daalt gedurende het derde kwartaal licht met 0,3% naar een omzet van 179 miljoen euro. Op het to-taal van de eerste drie kwartalen van 2009 is er nog wel een lichte omzet-groei van 0,4% in vergelijking met 2008. Hoewel er in stofzuigers nog steeds een daling te zien is van 9,5%, blijft de gemiddelde prijs binnen strijksystemen goed overeind waardoor er minder daling te zien is in het derde kwartaal (-6%) dan in het tweede kwartaal (-9,7%). De verkoop van airconditioners is met 53% aanzienlijk gestegen ten opzichte van het derde kwartaal van 2008. De buitentemperatuur was dan ook gemiddeld hoger dan vorig jaar.
De koffietrend zet onverminderd voort, dat wil zeggen: in het espressoseg-ment. Volautomaten en de cups/capsule automaten in het espressosegment groeien respectievelijk met 8% en 34% ten opzichte van het derde kwartaal in 2008. De markt van keukenapparatuur, zoals staafmixers, keukenmachi-nes en foodprocessors, laat nog altijd een groei zien ( 6,2%). Keukenma-chines blijken de grote drijvende kracht achter deze positieve omzetontwik-keling. De omzet in dit segment is in het derde kwartaal van 2009 met maar liefst 40% toegenomen ten opzichte van vorig jaar.
Persoonlijke verzorging zit weer iets in de lift met een stijging van 4% ten opzichte van vorig jaar en een totale omzet van 37,7 miljoen euro dit jaar. De grootste categorieën, zoals scheerapparaten en elektrische gebitsverzor-ging, groeien nog altijd met een percentage van respectievelijk 4 en 11%.
Een opmerkelijke daling is te zien bij haarverzorging zoals föhns en stijltangen: -16%. Men name een lagere gemiddelde prijs drukt hier de omzetontwikkeling.
Kleine categorieën als tondeuses en baard/neustrimmers zijn erg populair in het derde kwartaal, terwijl personenweegschalen met -2,3% duidelijk ter-rein verliezen.
Telecommunicatie: altijd overal bereikbaar
De omzet van mobiele telefonie is in het derde kwartaal van 2009 uitgeko-men op 340 miljoen euro. Dat is slechts 0,1% meer dan het derde kwartaal van 2008, ondanks de revolutionaire ontwikkeling op het gebied van smartphones die bijna verdubbelen in het aantal verkochte stuks ten op-zichte van het derde kwartaal van 2008. In het derde kwartaal van 2009 was 1 op de 6 toestellen een smartphone: een absoluut record. Er wordt verwacht dat dit percentage zal stijgen naar 1 op de 5 in 2010.
De voornaamste reden voor de hapering van de groei is dus de prestatie van traditionele mobiele telefoons. Met een totale marktwaarde van 168 miljoen euro, was er een daling van maar liefst 24% ten opzichte van de-zelfde periode vorig jaar. De oorzaak hiervan is de verlaagde subsidie bin-nen het prepaidsegment die geleid heeft tot een aanzienlijke daling in de totale verkopen.
Door de huidige technologische ontwikkeling zijn vaste telefoons en faxap-paraten de categorieën die het moeilijk blijven hebben. Ze dalen respectie-velijk met 15% en 26,8% in waarde.
Grote huishoudelijke apparaten: Terug naar het wasbord?
De markt van groot huishoudelijke apparaten daalt met ruim 10% in omzet ten opzichte van het derde kwartaal van 2008. De totale omzet bedraagt nu euro 358 miljoen.
We blijven altijd wassen en als de machine stuk is moet hij vervangen wor-den. Wasmachines, een van de belangrijkste groepen in groot huishoudelij-ke apparaten, dalen met 6% in waarde t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Een prijsdaling van 2% is hiervan gedeeltelijk de oorzaak, maar ook de aantallen staan onder druk. In het geval van wasmachines is dit een opmerkelijke ontwikkeling. De wasdroger bleek in de afgelopen goede zo-mermaanden minder noodzakelijk en laat ten opzichte van het derde kwar-taal van 2008 dan ook een daling zien van 14%. Door de nieuwe warmte-pomptechnologie in was-drogers laat deze groep als lichtpunt wel een posi-tieve ontwikkeling in de prijs zien. Koelkasten dalen met 9% en ook de ver-kopen van afwasmachines staan onder druk (-11%). De keuze voor ener-giezuinige producten zet als algemene trend binnen groot huishoudelijke apparatuur duidelijk door. Binnen alle productgroepen is er een groei in de meest energiezuinige apparaten. Ondanks de over het algemeen betere specificaties van de producten is er een neerwaartse prijsdruk van 2 tot 5% te zien en gaat de markt van groot huishoudelijke apparaten dit kwartaal ruim 10% in omzet achteruit.
Informatie technologie: mobiele computers maken de helft van de IT Hardware markt uit.
De totale omzet van de IT-sector daalde over het derde kwartaal 5,3% naar een omzet van 576 miljoen euro. Mobiele computers laten in het derde kwartaal van 2009 een daling zien van 2% ten opzichte van het derde kwartaal van 2008. Netbooks (ongeveer 12% van de totale markt van mo-biele computers) zijn nog steeds populair en groeien flink, ondanks een lichte prijsdruk van -1,9%. De markt van mobiele computers neemt inmid-dels 51% van de markt van IT hardware voor zijn rekening (exclusief prin-ters, beamers, cartridges en coated paper – die vormen samen de markt van kantoormachines en toebehoren). Nog nooit eerder was deze markt zo groot. Het design wordt steeds belangrijker en de mobiele computers wor-den steeds kleurrijker. Bovendien wordt er meer aandacht besteed aan twee belangrijke ontwikkelpunten, namelijk de verbetering van de batterijd-uur en het gewicht van een mobiele computer.
Door deze positieve ontwikkeling in mobiele computers blijft de druk op monitoren (-34%) en desktop computers (-4%) toenemen. Dat nieuwe technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, blijkt wel uit de groei in media gateways, waar de omzet groeide van euro 360.000 in het derde kwartaal van 2008 naar ruim 2,4 miljoen een jaar later. Dit geeft aan dat de IT markt mee begint te spelen in de markt voor "in home entertainment". Bovendien smelt de IT markt steeds meer samen met de markt van consu-mentenelektronica én mobiele telefonie daar waar het gaat om toegang tot internet waar en wanneer je maar wilt. USB sticks met (prepaid) mobiel internet groeien met 114 % in stuks ten opzichte van het derde kwartaal in 2008.
Consumentenelektronica: High Definition verkoopt!
De markt van consumentenelektronica daalt in het derde kwartaal van 2009 met 15% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet loopt te-rug naar 575 miljoen. Ondanks het feit dat de markt nog steeds onstuimig is, is het derde kwartaal wel het beste kwartaal van 2009.
Met een prijsdaling van ruim 20% ten opzichte van het derde kwartaal van 2008 is de prijs voor een platte televisie (Flat TV) scherper dan ooit. Het beeld daarentegen ook. Meer dan de helft van het aantal televisies die dit jaar verkocht zullen worden, zal een Full HD televisie zijn. Daarnaast zien we dat de verkoop van LED televisie’s goed aanslaat. Door een hogere ge-middelde prijs van euro 1.457,- versus euro 618,- voor een normale platte tv is deze stijging in verkochte stuks belangrijk voor de omzet van de totale tv-markt. Ook begint de bewustwording van het energieverbruik van elec-tronica-apparatuur een steeds prominentere rol te krijgen: zowel op de winkelvloer als bij de consument. LED televisies dragen hieraan bij. De HD-trend in de televisiemarkt zet ook door bij producten zoals camcorders, waar het segment een groei laat zien van 25,9% in het derde kwartaal van 2009 in vergelijking met een jaar eerder.
Innovatie is en blijft een zeer belangrijke drijfveer voor een positieve marktontwikkeling. Sinds 2008 zien we bijvoorbeeld dat een nieuw product als de multimedia camcorder (een combinatie van digitale camera en cam-corder in zakformaat) aanslaat bij de consument. De omzet voor de drie kwartalen van 2009 samen voor deze handige HD pocket camera ligt nu al boven de 2 miljoen euro. De consument schaft inmiddels ook steeds meer Blu-ray spelers aan: de aantallen verkochte stuks nemen elke maand toe en de laatste twee maanden wordt er veel aandacht besteed aan promotionele activiteiten. In vergelijking met Q2 is de omzet in het derde kwartaal met 9% gestegen. De markt van autonavigatie staat echter nog steeds onder druk en loopt met 25% verder terug in omzet. Dit wordt onder andere ver-oorzaakt door flinke prijsdalingen en een 8% teruglopende verkoop.
Alle ogen zijn nu gericht op het vierde kwartaal van 2009, waarin de ca-deauverkopen de achterstand hopelijk gaan inhalen.
Kantoormachines en toebehoren: de trend is wireless
Printers dalen dit kwartaal maar liefst 32% in omzet. De markt heeft de laatste tijd weinig ontwikkeling laten zien. De nieuwe wireless (draadloos) technologie binnen inkjet printers wordt echter wél goed opgepakt door de consument en is nu goed voor ongeveer 7% van de omzet van inkjet prin-ters. Binnen de toebehoren blijft een groei zichtbaar, wat aanduidt dat ver-vanging van kantoormachines wordt uitgesteld maar het gebruik ervan ge-woon doorgaat. Laser cartridges stijgen met 27% ten opzichte van het der-de kwartaal van 2008 en inkjet cartridges met 1%. De markt van beamers is helemaal onderuit gegaan: deze daalt met 50%.
De fotomarkt: Verschuiving van compact naar SLR
Met een daling van 8% ten opzichte van het derde kwartaal in 2008, neemt de fotosector 102 miljoen euro voor haar rekening. Doordat de prijs van spiegelreflexcamera’s (SLR) steeds aantrekkelijker wordt, kiezen steeds meer consumenten ervoor om als vervanging van- of uitbreiding op hun compactcamera een SLR camera aan te schaffen. Waar we de gemiddelde prijs van SLR in de eerste helft van 2009 behoorlijk onder druk zagen staan, zien we dat deze in het derde kwartaal door nieuwe productintroducties weer iets stijgt ten opzichte van dezelfde periode in 2008. De omzet van SLR camera’s steeg met ruim 4% ten opzichte van het derde kwartaal van 2008. Ondanks de groei van SLR camera’s neemt de compact markt in waarde nog altijd 68% van de markt voor haar rekening. Ondanks een da-ling in aantallen van bijna 9% bleef door een lichte stijging van de gemid-delde prijs de omzetdaling beperkt tot 6%