Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven gaat zich richten op studenten met een stoornis in het autistisch spectrum. Docenten gaan deze studenten een cursus game design geven. De opleider start de studie samen met zorgcentrum Zorgokee uit Best.
Tijdens de cursus leren de deelnemers een gameconcept bedenken om vervolgens een 2D-spel te maken. Daarbij is onder andere aandacht voor animaties, spelregels, geluideffecten en graphics.
Teamleider Sander van Laar van Fontys' Centrum IT denkt dat de cursus een goede optie is voor jonge ict'ers met een autismestoornis die veel tijd achter de computer doorbrengen. ‘Games zijn voor autisten een fijne hobby', zegt hij. ‘Een game is namelijk afgebakend, er gelden vaste regels en je hoeft niet samen te werken met anderen.'
Dat laatste zou ook een nadeel kunnen zijn. ‘Ouders willen niet dat hun kind de hele dag achter de computer zit te spelen. Maar actief aan nieuwe games werken in plaats van alleen te consumeren, vinden ze wel acceptabel.' Volgens Van Laar komt dat doordat de cursisten leren samenwerken tijdens het gezamenlijk testen van applicaties. Het bouwen van het spel doen de leerlingen in drie fases: game design, sound design en visual design.
Winst
Om genoeg persoonlijke begeleiding te kunnen bieden, kunnen maximaal zestien leerlingen deelnemen aan de cursus. Hoewel Van Laar hoopt dat de deelnemers na afloop van de cursus een opleiding bij Fontys Hogeschool ICT overwegen, geeft hij aan dat de winst voor hem vooral valt te behalen in maatschappelijke betrokkenheid. De opleider zou er nauwelijks geld aan overhouden.
De cursus bestaat uit twaalf lessen van drie uur. Naast het maken van een 2D-game leren de leerlingen volgens de opleider ook hoe zij programmeerproblemen gestructureerd kunnen oplossen en hebben zij kennisgemaakt met object-georiënteerd programmeren.
Dit klinkt erg interessant. Hoe kan ik hier meer informatie over verkrijgen? Wie komen hiervoor in aanmerking?
Vraag de Fontys Hogeschool. Zie http://www.fontys.nl/over.fontys/contact.aspx.