Hoewel organisaties nog steeds behoorlijk trouw zijn aan adviesbedrijven waarmee ze goede ervaringen hebben, zijn ze bij het kiezen van zo'n bedrijf kritischer dan voorheen. Zo baseren organisaties hun keuze sterker op de verwachting dat een consultancy-kantoor binnen budget kan blijven.
De redenen die voor bedrijven doorslaggevend zijn bij de keuze van een adviesbureau zijn in 2009 licht verschoven. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable onder 3164 ict'ers.
De geënquêteerden mochten, net als vorig jaar, maximaal drie criteria geven bij de keuze van een consultant. De belangrijkste, door 69 procent van de ondervraagden genoemd, is nog altijd: goede ervaringen met het bedrijf. Vorig jaar gold dat voor 66 procent van de geënquêteerden.
Echter, het aantal ict'ers dat de keuze voor een bepaald adviesbedrijf mede laat afhangen van ‘de verwachting dat het bedrijf het best binnen het budget blijft', is bijna verdubbeld: van 10 naar 19 procent. Ook het aantal ondervraagden dat aangeeft te letten op de ‘laagste prijs' is gestegen: van 8 naar 12 procent.
Snel geholpen
Ook andere percentages zijn overigens gestegen. Het percentage ondervraagden dat zegt ‘de verwachting dat het bedrijf de beste kwaliteit levert' doorslaggevend te vinden is behoorlijk gestegen: van 47 naar maar liefst 59 procent. En ook een belofte van een adviesbedrijf ‘dat het snel consultants kan inzetten', wordt door meer ict'ers dan vorig jaar als een doorslaggevend argument gezien om voor zo'n adviesbedrijf te kiezen: vorig jaar kruiste 19 procent dit als reden aan, nu 24 procent.
Minder honkvast
Er zijn twee redenen die niet significant vaker als doorslaggevend worden genoemd: ‘goede ervaringen met het bedrijf' en ‘we huren standaard het bedrijf in'. Misschien kunnen we uit die stabiliteit, in combinatie met het wél populairder worden van argumenten die níet gebaseerd zijn op gewoonte, de voorzichtige conclusie trekken, dat bedrijven iets meer hun ogen openhouden voor aantrekkelijke aanbiedingen van concurrenten.
Hm, ben nu toch wel nieuwsgierig naar het volledige onderzoek. Als ALLE(!) redenen waarom organisaties voor een bepaald consultantancy-kantoor kiezen zijn gestegen … Je zou zeggen dat als er sprake is van een verschuiving in redenen er ook redenen minder belangrijk moeten zijn geworden.
?we huren standaard het bedrijf in’.
dat heeft prefered supplier beste Computabel!
Wie heeft deze onderzoek uitgevoerd, ik hoop dat niet buro Marcel de Hond ;
@Tho
Voordat je gaat zeuren over andermans taalgebruik, kijk je eigen zinsbouw even na…
@Pascal
We hebben hier geen taalles. Dus graag alleen op inhoud reageren.
Zoals zo vaak een onderzoek waar je niks mee kunt, en waar dan allerlei ongefundeerde conclusies worden getrokken
Waar het op neerkomt, dat er steeds minder consultants worden ingehuurd.(2009. 2010,2011…….?)
Dit heet budgetcut/besparing.
Maar dit wordt niet vermeld, want is niet populair.