Organisaties huren minder snel een ict-adviesbedrijf in. Het aantal bedrijven dat meer dan vijf keer per jaar een adviesbedrijf inhuurt, is significant gedaald. En het aantal bedrijven dat helemaal geen gebruikmaakt van de diensten van adviesbedrijven is juist toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable onder 3164 ict'ers voor de Consultancy Guide 2010.
Bedrijven huren minder vaak een adviseur in, zo blijkt uit het onderzoek. Waar een jaar geleden nog 27 procent van de ondervraagden zei meer dan vijf keer per jaar gebruik te maken van de diensten van adviseurs, is nu nog maar 22 procent grootverbruiker van de diensten van consultants.
En waar vorig jaar 29 procent zei ‘nooit' een consultant in te huren, nu is dat percentage gestegen tot 32.
Minder consultants over de vloer
Tijdens het invullen van de vragenlijst was bij 37 procent van de ondervraagde ict'ers één of meer consultants over de vloer, op de zaak of op afstand. Vorig jaar gold dat nog voor 45 procent van de ondervraagden.
Wellicht heeft dat ook te maken met de “vervuiling” van de rol. Steeds meer “consultants” voeren hun eigen advies ook uit (en gaan daar al te vaak mee de mist in, want dat vraagt andere competenties). Advies: houdt het bij advies. Laat je niet in de rol van projectleider of manager drukken. Een goede consultant benut zijn kerncompetenties: overleg plegen, samenvatten, mogelijkheden onderzoeken en adviseren. Het advies is specifiek voor de opdrachtgever, maar te allen tijde vrijblijvend. Niets meer en niets minder. Voor het uitvoeren van het advies zijn andere professionals beschikbaar.