De Indiase ict-dienstverlener Satyam legt claims van in totaal zo’n 180 miljoen euro naast zich neer. Een groep van 37 bedrijven meent recht te hebben op het geld, dat Satyam van hen ontving als vooruitbetaling voor diensten die uiteindelijk niet werden geleverd. De Indiase multinational krabbelt net uit een diep dal nadat begin dit jaar bleek dat de directeur met de boekhouding had gesjoemeld.
Het huidige bestuur van de dienstverlener heeft de 37 bedrijven laten weten dat de claims ‘onhoudbaar’ zijn en dus niet kunnen worden betaald. De groep van 37 meldt het geld, in totaal 12,3 miljard roepies, nodig te hebben om schulden te kunnen aflossen. De autoriteiten zijn nog altijd bezig met een grootschalig onderzoek naar wat wel de grootste fraudezaak van India wordt genoemd.
Toenmalig oprichter en directeur Ramalinga Raju erkende in januari dat zijn bedrijf meerdere jaren te rooskleurige omzet- en winstcijfers had gepubliceerd. Bovendien wilde hij eind 2008 twee bouwbedrijven kopen die in handen waren van zijn eigen familie. Na zijn bekentenis stapte Raju op en werd de gehele top van het bedrijf door de Indiase autoriteiten vervangen. Oud-directeur Raju en enkele andere mensen die bij de fraude waren betrokken, zitten nog steeds in voorarrest. De rechtbank moet nog uitspraak doen.
Mahindra
In april kocht het eveneens Indiase Mahindra een belang van 43 procent in Satyam. De dienstverlener heet sindsdien Mahindra Satyam. Analisten stellen dat multinational deze nieuwe merknaam kiest om afstand te nemen van de financiële wantoestanden en het vertrouwen onder klanten wil herstellen.
Het bedrijf was genoteerd aan de Amsterdamse beurs maar die notering is in mei 2009 stopgezet. Nederlandse klanten van het bedrijf zijn KPN en Philips.