Met het toetreden van Fujitsu en AOpen tot gratis Open ICEcat, is het aantal tech merken dat participeert in deze gratis productcatalogus voor het online kanaal de tweehonderd gepasseerd.
Een nieuwe mijlpaal voor de unieke open content catalogus, die in januari 2006 van start ging met "slechts" twintig tech-merken. In dezelfde periode ontgroeide deze gratis onder een open content-licentie gedistribueerde catalogus de Benelux, en wordt inmiddels wereldwijd in meer dan honderd landen in 26 verschillende talen gedownload voor gebruik in webshops, inkoopsystemen, vergelijkers, ERP-systemen en veilingsystemen.
De Open ICEcat data-sheets zijn in 2009 op jaarbasis reeds een half miljard maal gedownload. Het aantal geregistreerde ecommerce gebruikers is inmiddels de 8000 gepasseerd en zal eind dit jaar rond de 9000 uitkomen. Het belangrijkste land is voor ICEcat inmiddels Duitsland. De Verenigde Staten zijn de grootste groeimarkt voor de gratis catalogus, die weinig concurrentie ondervindt omdat andere uitgevers uitsluitend een ‘gesloten’ (betaald) model hanteren.
Tot het eind van het jaar verwacht ICEcat nog een aantal interessante merken op te tekenen, en het aantal participanten blijft lineair doorgroeien, aldus sales directeur Erik Snijders. We hebben met het optekenen van Fujitsu een keerpunt bereikt: "Alle top twintig IT kanaalmerken doen mee. Geen uitzonderingen meer. We zien nog veel groei in het Telecom- en CE-segment. En daarnaast zijn er zeer veel kleinere IT-merken die proberen te groeien door het ontwikkelen van een uitgekiende cross-sell-strategie. Ook de Doe-Het-Zelf-markt biedt kansen. Met steeds meer klanten breiden we contracten uit naar EMEA of Wereldwijd. Verder zijn er nieuwe diensten in ontwikkelingen zoals het distribueren van campagne-informatie. Denk hierbij aan trade-in, cash back-acties of simpele actie-aanbiedingen onder de aandacht brengen van eindgebruikers via kanaalpartners. We staan pas aan het begin van de ontwikkeling van het online kanaal als verkoop- en marketinginstrument".