Ongeveer één op de drie groothandels in Nederland beschikt over een webshop. Dat blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Unit 4 Agresso onder gebruikers van Agresso Wholesale, een ERP-oplossing voor groothandels. 32 procent van de ondervraagden gaf aan een webshop te hebben.
De webshop wordt door 18 procent gebruikt voor informatievoorziening aan klanten. Nog eens 9 procent gebruikt de webwinkel alleen als verkoopkanaal; de overige 73 procent heeft beide functies gecombineerd.
Van de ondervraagde groothandels geeft ruim de helft (54 procent) aan te investeren in zoekmachinemarketing, zoals Google Adwords. Dat aantal zal waarschijnlijk toenemen: van de groothandels die geen gebruik maakt van zoekmachinemarketing geeft veertig procent aan dit in de nabije toekomst te overwegen.
Het onderzoek werd gehouden tijdens een klantendag voor gebruikers van Agresso Wholesale onder 93 respondenten.
"Steeds meer groothandels bieden hun producten ook via een webwinkel aan, omdat daar een groeiende behoefte aan is", zegt Eric Keuben, directeur Wholesale & Distribution bij Unit 4 Agresso. "Binnen Agresso Wholesale helpt de Web Solutions-module groothandels om een webshop vorm te geven. Groothandels zijn zo 24 uur per dag open voor hun afnemers, waardoor ze ook 24 uur per dag inkomsten kunnen genereren."