Nederland gaat de komende decembermaand massaal aan de e-reader. Die conclusie trekt Dixons op basis van het koopgedrag van consumenten in de 170 winkels en op de website van de Nederlandse retailer. De e-reader staat duidelijk bovenaan de top 3 van de decembercadeaus die Dixons verkoopt.
Op nummer 2 staat de mini notebook en op 3 alles wat te maken heeft met gaming. Volgens Dixons valt verder op dat meer dan in voorgaande jaren Air Miles worden ingeleverd om extra korting te krijgen op de producten.
Boekenminnend Nederland kan er niet meer omheen: digitaal lezen wordt allengs populairder. Na de early adapters blijken steeds meer andere consumenten de e-reader te ontdekken. Volgens Dixons is dat duidelijk het gevolg van het feit dat het aantal beschikbare boektitels snel groeit en op meer plaatsen wordt aangeboden. En die betere verkrijgbaarheid komt ook de aantrekkelijkheid van de e-reader ten goede.
In tegenstelling tot de verwachting blijkt de consument de mini-notebook (netbook) niet aan te schaffen als vervanging van een reguliere notebook, maar vooral ook als aanvulling. De mini-notebook wordt verkocht aan zakelijke gebruikers, maar ook opvallend als gadget aan studenten en jong volwassenen. Ook tweeverdieners lijken volgens Dixons te zijn gevallen voor de mini-notebook.
Gaming blijft onverminderd populair onder alle doelgroepen. Of het nu gaat om een nieuwe console, een extra game of bijbehorende accessoires; gaming is nog steeds booming.
Dat consumenten bij de aankoop van decembercadeaus toch goed op de kosten blijven letten blijkt wel uit het feit dat opvallend veel Air Miles worden ingeleverd. Het lijkt of de consument zich ineens realiseert dat men nog een tegoed aan Air Miles tot haar of zijn beschikking heeft.
Dixons meldt tot slot dat de aankoop van electronica in toenemende mate online plaats lijkt te vinden. Een toenemend aantal consumenten laat zich eerst adviseren in de winkel waarna de uiteindelijke aankoop plaats vindt via dixons.nl, de eigen webwinkel van Dixons.