Ict-leverancier IBM gaat de regeling voor flexibel werken beperken. Dat schrijft IT delivery executive Jan van Groningen aan de werknemers van het bedrijf. Hij laat weten dat mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, wordt geschrapt. De aanpassing geldt alleen voor werknemers die zich bezighouden met het account van de bank ABN Amro waarvoor IBM de infrastructuur beheert.
Een woordvoerder van IBM bevestigt de plannen die bedoeld zouden zijn ‘om de klant optimaal te ondersteunen'. Volgens Van Groningen beperkt de huidige werkwijze de mogelijkheid om efficiënt te kunnen werken en zijn werknemers niet goed bereikbaar.
De personeelsleden die in vier dagen 36 uur werken, moeten daarom in overleg met hun leidinggevende hun werktijden veranderen. De werkgever denkt bijvoorbeeld aan een reguliere werkweek van vijf keer acht uur of het omzetten van het contract naar een 40- of 32-urige werkweek. Ook de voorwaarden om te kunnen thuiswerken, worden opnieuw besproken. Het gaat daarbij om de mate van productiviteit en bereikbaarheid.
Personeelsgids
Van Groningen realiseert zich dat ‘de wijziging van invloed kan zijn op de invulling van de persoonlijke tijdsbesteding en het leven' van werknemers. Zij krijgen daarom een redelijke termijn om hun werktijden opnieuw te plannen. Hoeveel tijd het personeel precies krijgt, meldt de IT delivery executive niet.
Volgens de werkgever blijft de aanpassing binnen de regels van de personeelsgids. Daarom zou geen instemming van de ondernemingsraad nodig zijn. Op dit moment hebben ruim driehonderd medewerkers binnen het ABN Amro-account een 36-urig arbeidscontract verdeeld over vier dagen.
Plaats- en tijdonafhankelijk
IBM startte ongeveer tien jaar geleden met plaats- en tijdonafhankelijk werken, omdat zowel werkgever en werknemer daarvan de vruchten zouden plukken. Het gaat bijvoorbeeld om het bestrijden van de fileproblematiek en parkeerproblemen, het werken in projectteams en het regelen van kinderopvang en deeltijdwerk. ‘De medewerker is gemotiveerder en gaat efficiënter met zijn of haar tijd om', reageerde IBM's woordvoerder Jelmer Letterie vier maanden geleden op een artikel van Computable.
Dit gaat alleen om IBM in Nederland en alleen om het gedeelte wat ABN Amro ondersteunt.
Jaren voor IBM internationaal gewerkt, nooit van een 4×9 uur werkweek gehoord. Wel veel van huis werken (indien de baan het toelaat).
Verder is het meestal flexibel: de ene dag 12 uur de andere dag 6 uur. Uitzondering is wanneer de klant eisen gaat stellen aan aanwezigheid.
“De aanpassing geldt alleen voor werknemers die zich bezighouden met het account van de bank ABN Amro” .. bedoeld “bedoeld ..?om de klant optimaal te ondersteunen'” — duidelijk: IBM wordt door de klant genoodzaakt om dit door te voeren.
Dit is geen (nieuw) IBM-beleid; anders zou het niet tot een (kleine) specifieke groep personeel beperkt worden.
Ere wie ere toekomt 😉
@rk: vermijden van onnodige reistijd (4 maal reizen < 4,5 maal reizen per week) == verbetering efficiency (11,1 %). @Nike: "mij zul je ook nooit over werktijden, rechten en plichten horen" -- mooi, daar houden we je dan aan;-) Werknemers zonder blind vertrouwen proberen intussen zo goed (en efficient) mogelijk hun werk te doen binnen de voorwaarden van hun arbeidscontract. Als je in de IT werkt, moet je tenslotte ergens die honderden uren per jaar (eigen tijd) voor de noodzakelijke constante bijscholing vandaan halen (en dan komt een 100 uur besparing op overhead goed van pas); en een 'levendige' kantoortuin' waar je om de 5 minuten onderbroken wordt is voor het oplossen van een technisch probleem nu eenmaal minder geschikt dan een eigen studeerkamer. Het is ook niet toevallig dat een grote IT-werkgever die baat heeft bij goed geschoolde en geconcentreerde IT-werknemers, al een jaar of tien geleden tot de conclusie is gekomen dat "plaats- en tijdonafhankelijk werken, omdat zowel werkgever en werknemer daarvan de vruchten .. plukken", een winstgevende benadering is..
Goede managers hebben geen problemen in omgang met resources van verschillende beschikbaarheid. Goede managers hebben geen probleem in omgang met thuiswerken. Mits de pool maar groot genoeg is.
Ze hebben gelijk. Met 4×9 waarvan de meeste tijd ook nog eens thuis doorgebracht komt er van de produktiviteit kennelijk te weinig terecht. Ze draaien het toch niet voor niets terug. men heeft het geprobeerd een paar jaar, het is mislukt en nu draait men het terug. Begrijpelijk.
Ik vraag mij af waarom werkgevers uberhaupt akkoord gaan met 4×9; er liggen tientallen onderzoeksresultaten die aantonen dat de productiviteit daalt wanneer het aantal gewerkte uren per dag toeneemt.
IBM bewijst maar weer dat wat ze zelf verkoopt dus niet werkt. Eerst iedereen het gevoel geven dat ze het gezin ook belangrijk vinden. Inmiddels weten we dat ze dat niet boeit. Bovendien gooit IBM m.i. zijn eigen glazen in. Als klanten dit voorbeeld volgen zullen ze minder IT zaken verkopen die gerelateerd zijn aan het thuiswerken van personeel aan de klantkant. Bij dit alles wel opgemerkt dat niet alle functies geschikt zijn voor 4*9. Misschien moet men bij IBM beter kijken naar de root causes en gedeeltelijk ingrijpen. Het werkt bij mij namelijk heel goed aangezien ik door besparing op mijn lange reistijden en de rust eens iets normaal kan afronden. Bij IBM solliciteren lijkt in elk geval geen optie als de trend zich doorzet.
wat is nu het probleem: bij 4*9 zijn er na al die jaren nog steeds mensen een dag in de week niet bereikbaar -en die dag is voor een ieder verschillend, extra vergaderingen en overdracht is dan nodig-. Met 5*8 -en icm mobiel werken- is er wel bereikbaarheid: dat valt toch gewoon onder de gewenste efficientie zou ik zeggen
Wel grappig dat een dergelijke actie komt direct na het afronden van het interne medewerkerstevredenheids onderzoek.
Mijn ervaring is dat IBM verwacht dat je 24/7 beschikbaar en bereikbaar bent en hier en niet best 8×5 salaris tegen over zet. Dit is ook 1 van de grote punten van ergenis in het tevredenheids onderzoek.. de beloningen. Zelfs de OR heeft dit als punt meegenomen, dat managers betere beloningen krijgen dan medewerkers.
Ik vind de ontwikkeling jammer. Want ik denk inderdaad niet de root cause te pakken hebt. Volgens mij gaat het hier om een actie om de niet-flexibele medewerkers te dwingen flexibeler te worden. Maar al die mensen die zich wel 100% inzetten voor IBM en ook op hun vrije dagen / avonden beschikbaar zijn worden nu gestraft. Helaas gaat het altijd zo in het leven… de goede moeten ……. vul het zelf maar in.
Grappig,
Al jaren is er een no-go beleid op het omzetten van je contract van 36 naar 40 uur (ivm de kosten). En nu wordt je verplicht om 5 dagen te werken……
I just don�t get it.
Mensen wat een gezeur. Ik heb jaren (zeer pleziering) namens IBM gewerkt (ingehuurd), maar stond in 2002 op straat. Had nog graag een paar jaar met die systemen doorgegaan, maar mijn leeftijd zat helaas tegen. Besef dat IBM en andere dienstverleners geen filantropische instellingen zijn. Je bent ook als vast personeel gewoon een “huurling” en “schiet” tot einde contract. Niet alleen bij IBM, maar overal. Zoals in een van de reacties reeds verwoord: geen opdrachten is geen werk en geen werk is exit. Wees blij dat je werk hebt en als het je bevalt maakt een uurtje meer of minder niks uit.