Ict-leverancier IBM gaat de regeling voor flexibel werken beperken. Dat schrijft IT delivery executive Jan van Groningen aan de werknemers van het bedrijf. Hij laat weten dat mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, wordt geschrapt. De aanpassing geldt alleen voor werknemers die zich bezighouden met het account van de bank ABN Amro waarvoor IBM de infrastructuur beheert.
Een woordvoerder van IBM bevestigt de plannen die bedoeld zouden zijn ‘om de klant optimaal te ondersteunen'. Volgens Van Groningen beperkt de huidige werkwijze de mogelijkheid om efficiënt te kunnen werken en zijn werknemers niet goed bereikbaar.
De personeelsleden die in vier dagen 36 uur werken, moeten daarom in overleg met hun leidinggevende hun werktijden veranderen. De werkgever denkt bijvoorbeeld aan een reguliere werkweek van vijf keer acht uur of het omzetten van het contract naar een 40- of 32-urige werkweek. Ook de voorwaarden om te kunnen thuiswerken, worden opnieuw besproken. Het gaat daarbij om de mate van productiviteit en bereikbaarheid.
Personeelsgids
Van Groningen realiseert zich dat ‘de wijziging van invloed kan zijn op de invulling van de persoonlijke tijdsbesteding en het leven' van werknemers. Zij krijgen daarom een redelijke termijn om hun werktijden opnieuw te plannen. Hoeveel tijd het personeel precies krijgt, meldt de IT delivery executive niet.
Volgens de werkgever blijft de aanpassing binnen de regels van de personeelsgids. Daarom zou geen instemming van de ondernemingsraad nodig zijn. Op dit moment hebben ruim driehonderd medewerkers binnen het ABN Amro-account een 36-urig arbeidscontract verdeeld over vier dagen.
Plaats- en tijdonafhankelijk
IBM startte ongeveer tien jaar geleden met plaats- en tijdonafhankelijk werken, omdat zowel werkgever en werknemer daarvan de vruchten zouden plukken. Het gaat bijvoorbeeld om het bestrijden van de fileproblematiek en parkeerproblemen, het werken in projectteams en het regelen van kinderopvang en deeltijdwerk. ‘De medewerker is gemotiveerder en gaat efficiënter met zijn of haar tijd om', reageerde IBM's woordvoerder Jelmer Letterie vier maanden geleden op een artikel van Computable.
staat er wel in, foutje
@LB: jawel hoor, er staat dat je de mogelijkheid hebt om je contract in een 32-urige werkweek om te zetten, ongetwijfeld op 4×8 basis.
Om een beetje competitief te kunnen blijven aanbieden is dit overigens geen rare eis van IBM. ’t Is ten slotte geen stichting en geen contracten betekent geen werk.
Ik vraag me af hoe dit samenwerkt met de nieuwe trend ‘het nieuwe werken’
Er wordt aan de IT kant alles mogelijk gemaakt om dit te bereiken en dan gaat een grote speler als IBM het personeelsbeleid zo aanpassen?
Vallen ze terug in een ouderwets patroon of wordt het tijd dat ze hun zaken communicatief gaan verbeteren..
Wel bijzonder dat 4 maanden geleden de woordvoerder van IBM zei:
“De medewerker is gemotiveerder en gaat effici�nter met zijn of haar tijd om”
terwijl diezelfde efficiency nu wordt tegengesproken:
“Volgens Van Groningen beperkt de huidige werkwijze de mogelijkheid om effici�nt te kunnen werken en zijn werknemers niet goed bereikbaar”
Het moet toch mogelijk zijn om met een aantal mensen die een afdeling bemannen, waarbij ze elk 4 x 9 werken, een planning af te spreken waarbij er altijd iemand aanwezig is? Of willen ze allemaal op dezelfde dag vrij? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Misschien slim je medewerkers op heel iets anders afrekenen dan op “aanwezigheid”?
Het komt op mij toch een beetje over als de “oude generatie managers” die de crisis benutten om hun mensen weer elke dag naar hetzelfde kantoor te laten rijden zodat ze controle houden. Dat zegt vooral iets over het type manager wat ze bij IBM hebben (klassiek, hierarchisch, pariarchaal?)
@Iedereen Het is de klant die deze eisen aan IBM stelt. Maatregel geldt alleen voor personeel die ABN Amro gerelateerde activiteiten uitvoeren. (tenminste dat begrijp ik uit het artikel) Klant wil dus controle op de ouderwetse manier OF denken op deze manier een betere deal met IBM te onderhandelen. Hoe het ook zit, IBM heeft gekozen om het zelfregelend vermogen van personeel minder belangrijk te vinden dan de klantrelatie. Ooit zullen ze daarvan de prijs betalen, maar zijn de beslissers hiervan waarschijnlijk alweer gevlogen.
@Bart: volgens mij is eerder het tegenovergestelde het geval. Het gaat om overwerk in de werknemer z’n tijd.
Dit betekent dus dat IBM van haar werknemers verwacht dat ze eigenlijk 5 x 8,5 of 5 x 9 zouden moeten werken. Als iemand dan 4 x 9 werkt, dan wordt dit een stuk lastiger, omdat je moeilijk kan verwachten dat iemand 4 x 9,5 of 4 x 10 gaat werken. Daarom blijkt uit dit artikel dat ’t wel mogelijk is om de ene week 32 uur en de andere week 40 uur te werken, zodat je formeel weer aan 8 uur per dag zit en de werknemer weer in z’n eigen tijd kan overwerken..
herkenbaar. Hier binnen de klant waar ik zit wordt thuiswerken ontmoedigd.
kansloos, dom en achterhaald.
thuis is mijn productiviteit vele malen hoger omdat ik niet constant zeurende managers aan mn buro heb.
Tijd/kans voor een detacheerder die zn mensen alleen maar vanuit huis laat werken zou ik zeggen.
Deze week weer een hele discussie over rekeningrijden. Niet allemaal in de ochtendspits naar je werk, thuis werken, flexibel werken. Dus nu weer 300 man die erbij komen in de ochtendspits. De overheid zal, met het rekening rijden, wel weer blij zijn met deze inkomsten….
zal weer drukker worden op de weg…De wereld op zijn kop.
Meteen weer het bewijs dat dit niet werkt!
EH,
je geeft zelf al antwoord op je eigen vraag: Als jij niet akkoord gaat (dus niet positief reageert), wordt je uiteraard niet positief beoordeeld.
De opmerking over werken vs leven, denk eens goed na weaar je mee bezig bent. Niet met leven, blijkbaar ook liefst niet met werken.
Jac,
positief betekent in mijn definitie dat je je flexibel opstelt, dat je meedenkt met de organisatie waar je voor werkt en dat je vertrouwen hebt in het gezamelijke doel: groei van de onderneming, waar jij en de werkgever de vruchten van plukken.
Ik wantrouw mijn werkgever niet, ik heb alle vertrouwen, dat waar ik de extra stap doe, ik daarvoor gewaardeerd word. Maar mij zul je ook nooit over werktijden, rechten en plichten horen.