Ict-leverancier IBM gaat de regeling voor flexibel werken beperken. Dat schrijft IT delivery executive Jan van Groningen aan de werknemers van het bedrijf. Hij laat weten dat mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, wordt geschrapt. De aanpassing geldt alleen voor werknemers die zich bezighouden met het account van de bank ABN Amro waarvoor IBM de infrastructuur beheert.
Een woordvoerder van IBM bevestigt de plannen die bedoeld zouden zijn ‘om de klant optimaal te ondersteunen'. Volgens Van Groningen beperkt de huidige werkwijze de mogelijkheid om efficiënt te kunnen werken en zijn werknemers niet goed bereikbaar.
De personeelsleden die in vier dagen 36 uur werken, moeten daarom in overleg met hun leidinggevende hun werktijden veranderen. De werkgever denkt bijvoorbeeld aan een reguliere werkweek van vijf keer acht uur of het omzetten van het contract naar een 40- of 32-urige werkweek. Ook de voorwaarden om te kunnen thuiswerken, worden opnieuw besproken. Het gaat daarbij om de mate van productiviteit en bereikbaarheid.
Personeelsgids
Van Groningen realiseert zich dat ‘de wijziging van invloed kan zijn op de invulling van de persoonlijke tijdsbesteding en het leven' van werknemers. Zij krijgen daarom een redelijke termijn om hun werktijden opnieuw te plannen. Hoeveel tijd het personeel precies krijgt, meldt de IT delivery executive niet.
Volgens de werkgever blijft de aanpassing binnen de regels van de personeelsgids. Daarom zou geen instemming van de ondernemingsraad nodig zijn. Op dit moment hebben ruim driehonderd medewerkers binnen het ABN Amro-account een 36-urig arbeidscontract verdeeld over vier dagen.
Plaats- en tijdonafhankelijk
IBM startte ongeveer tien jaar geleden met plaats- en tijdonafhankelijk werken, omdat zowel werkgever en werknemer daarvan de vruchten zouden plukken. Het gaat bijvoorbeeld om het bestrijden van de fileproblematiek en parkeerproblemen, het werken in projectteams en het regelen van kinderopvang en deeltijdwerk. ‘De medewerker is gemotiveerder en gaat efficiënter met zijn of haar tijd om', reageerde IBM's woordvoerder Jelmer Letterie vier maanden geleden op een artikel van Computable.
Voor de zoveelste keer het bewijs.
Een werkgever is helemaal niet geinteresseerd in human capital en/of motivatie of een prettige prive/werkbalans.
Met het ontslagzwaard van Damocles, bungelend achter de deur, zullen ongetwijfeld de brave werknemers hier genoegen mee (moeten) nemen.
Triest, dat een bedrijf met een goede reputatie zo met MENSEN omgaat.
Goed getimed van IBM. Het personeel moet wel slikken, want opstappen is in de huidige situatie geen optie. Klasse!
Au contraire! Thuiswerken is gewoon niet voor elke baan een goede optie. Klasse dat IBM toch het lef heeft om de bestaande afspraken tegen het licht te houden.
Eerste 2 reacties zijn onbegrijpelijk, zo wantrouwend en negatief. Het zouden je werknemers maar zijn, met zo’n instelling.
On topic, kan me de wensen van IBM goed voorstellen. Geef mensen 1 vinger, ze pakken je hele hand. Je komt je werknemers tegemoet en daarna wordt het tegen je gebruikt.
Het is mij echter niet duidelijk waarom vier maal 9 niet effici�nt is, maar vier maal 8 w�l.
@Nike:
Jij gelooft zeker nog in sprookjes?
Stel je hebt op basis van de bestaande regeling van thuiswerken c.q. 4 dagen/week je leven ingericht. En dan besluit IBM om dat te veranderen, maar je kunt/gaat niet accoord. En dan?
Denk niet dat de werkgever je nog positief beoordeeld bij de volgende functioneringsronde. Men zal dit wellicht niet hardop zeggen, maar als je er uit moet, dan ga je.
Prima dat jij leeft om te werken.
Maar vele anderen (moeten) werken om te leven. En er zijn ook nog andere zaken dan ICT belangrijk.
@Jori: ik vermoed dat, gezien de klantsituatie (ABN Amro), 4×9 niet de productiviteit opbrengt die je van 36 uur verwacht. Maar wel de productiviteit die je van 4 dagen (4×8) kunt verwachten. Wat dus zou betekenen dat de werknemers die assigned zijn aan ABN AMRO, 4 uur ’te veel’ betaald krijgen, oftewel net zoveel klant satisfactie kunnen leveren in 4×8.
@Nike: lees je eigen reactie nog eens door met de vraag in hoofd WIE er nu negatief en wantrouwend is……
ik mis de optie 4*8 uur te mogen gaan werken in het verhaal van IBM
Schijnbaar is IBM niet in staat om de dienstverlening naar haar klant ABN afdoende te regelen.
Bereikbaarheid moet beter ingeregeld worden door IBM.
Daar zit het probleem, meer controle op dienstverlening (lees)bereikbaarheid is effectiever dan werktijden aanpassen.
Laat de IBM’ers zich echt verantwoordelijk voelen voor hun account ABN.