Ict-leverancier IBM gaat de regeling voor flexibel werken beperken. Dat schrijft IT delivery executive Jan van Groningen aan de werknemers van het bedrijf. Hij laat weten dat mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, wordt geschrapt. De aanpassing geldt alleen voor werknemers die zich bezighouden met het account van de bank ABN Amro waarvoor IBM de infrastructuur beheert.
Een woordvoerder van IBM bevestigt de plannen die bedoeld zouden zijn ‘om de klant optimaal te ondersteunen'. Volgens Van Groningen beperkt de huidige werkwijze de mogelijkheid om efficiënt te kunnen werken en zijn werknemers niet goed bereikbaar.
De personeelsleden die in vier dagen 36 uur werken, moeten daarom in overleg met hun leidinggevende hun werktijden veranderen. De werkgever denkt bijvoorbeeld aan een reguliere werkweek van vijf keer acht uur of het omzetten van het contract naar een 40- of 32-urige werkweek. Ook de voorwaarden om te kunnen thuiswerken, worden opnieuw besproken. Het gaat daarbij om de mate van productiviteit en bereikbaarheid.
Personeelsgids
Van Groningen realiseert zich dat ‘de wijziging van invloed kan zijn op de invulling van de persoonlijke tijdsbesteding en het leven' van werknemers. Zij krijgen daarom een redelijke termijn om hun werktijden opnieuw te plannen. Hoeveel tijd het personeel precies krijgt, meldt de IT delivery executive niet.
Volgens de werkgever blijft de aanpassing binnen de regels van de personeelsgids. Daarom zou geen instemming van de ondernemingsraad nodig zijn. Op dit moment hebben ruim driehonderd medewerkers binnen het ABN Amro-account een 36-urig arbeidscontract verdeeld over vier dagen.
Plaats- en tijdonafhankelijk
IBM startte ongeveer tien jaar geleden met plaats- en tijdonafhankelijk werken, omdat zowel werkgever en werknemer daarvan de vruchten zouden plukken. Het gaat bijvoorbeeld om het bestrijden van de fileproblematiek en parkeerproblemen, het werken in projectteams en het regelen van kinderopvang en deeltijdwerk. ‘De medewerker is gemotiveerder en gaat efficiënter met zijn of haar tijd om', reageerde IBM's woordvoerder Jelmer Letterie vier maanden geleden op een artikel van Computable.
Thuiswerken moet je alleen maar stimuleren als werkgever.
Maak je dienstverlening meetbaar (per medewerker), daarmee ben je locatie onafhankelijk om werk uit te voeren.
Ik kan alleen maar zeggen dat de werkgever en of klant hier veel baat heeft doordat je (nog) loyaler bent.
Plaats- en tijdonafhankelijk werken pakt op meerdere fronten gunstig uit. Dat is voldoende aangetoond in onderzoeken en ook iets dat IBM altijd heeft gestimuleerd. Het idee om deze flexibiliteit voor een specifieke klant terug te draaien zal dan ook niet vanuit IBM komen. Na 14 jaar internationale IBM-ervaring weet ik dat IBM een vrij modern management heeft dat razendsnel op marktveranderingen kan reageren. Maar, we leven momenteel in een vraagkant-paradigma. Het idee zal dus komen van ABNAMRO en IBM komt(uiteraard)tegemoet aan de klantwens. Bij banken is het management nog erg traditioneel en behoudend. Jonge honden met een frisse kijk op de zaken zijn in no time ‘gelijkgeschakeld’. Inmiddels is het bekend welke chaos dit type management bij banken heeft aangericht. Gelukkig verdwijnt die hele babyboom-generatie de komende jaren, en daarmee tegelijkertijd ook degenen die wel over kwaliteiten beschikken. Dan komt er een nieuwe generatie met hopelijk goede inzichten. Of de bank dan nog bestaat is de vraag. Die trekken zich momenteel terug uit hun core-business, zoals kredietverlening en het verstrekken van een redelijke rente op toevertrouwd kapitaal. Ook voor het overschrijven van bedragen biedt het Internet steeds meer mogelijkheden. Over 5 jaar bestaat er geen bank meer, kan IBM de gewraakte maatregel terugtrekken en op zoek gaan naar moderne klanten met een verantwoorde bedrijfsvoering en hart voor human capital.
Het is toch heel simpel: als je voor de klant bezig bent wil je het vaak afmaken, dus je stopt niet na acht uur als het dan nog niet klaar is.
Dus de mensen gaan nu 5×9 in plaats van 4×9 uur werken voor hetzelfde geld.
Kassa voor IBM.
Tijd voor meer freelancers. Kun je niet dwingen en zijn heel flexibel.
Meeste problemen zitten in de planning (het gebrek aan of kwaliteit er van) bij heel veel bedrijven. Als freelancer pluk je daar juist de vruchten van.
“U vraagt, wij draaien” is veranderd in u “vraagt, wij slopen of verzoek”.
Dit geval zal te maken hebben, met het niet willen verliezen van een klant. Ook IBM moet flexibel blijven.
Flexibiliteit is lastiger in te vullen door een werk-gever, want dan moeten ze echt gaan WERKEN, MANAGEN voor hun geld ;-). Gewoon eisen dat je default 40 uur komt opdraven en gewoon je overuren maken op commando van de baas zal het devies worden.
Werken naar amerikaans business model. Shut up or you are fired… Bereid je daar maar vast op voor IBM-ers.
Nu word eerst intern een ‘proefballonnetje opgelaten voor het AbnAmro account. Later zal dit al hefboom gebruikt gaan worden om iedereen weer 40 (of meer) uur door de strot te persen. Het EXTERNE excuus wat ze gebruiken is “om de klant optimaal te ondersteunen” omdat ze zelf niet durven uitkomen om te vragen,zeggen wat ze nu van hun personeel willen. Bang dat meteen de boel intern op zijn kop gaat.
Kijk in vredesnaam uit en laat alles goed door een arbeids-gerechtelijk advocaat of je vakbond doorlichten, voordat je je handtekening zet onder een ANDER ibm-contract.
Personeelsgids:
Zorg ervoor dat de ondernemingsraad WEL ingeschakeld word, om je belangen intern te behartigen! Anders heb ik het gevoel dat je ge***** gaat worden. Laat je vooral niet in de luren liggen wat “de klant” wil en blijf gefocussed waar je je aandacht nodig hebt. Het gaat immers om JOU en je werkgever (IBM).
Want voor je het weet je zomaar OVERGEPLAATST worden van of naar een “Abn-klant locatie” of val je intern onder een ander “klanten-kontrakt” met bla bla bla andere (externe) voorwaarden, die als mogelijke hefboom gebruikt gaan worden tegen JOU als ibm-er/ster.
Plaats en tijdonafhankelijk:
Vertrouwen is goed, controle is beter. Kijk – als ibm-er/sters even naar deze links over IBM en haar behaalde resultaten:
http://www.tgdaily.com/business-and-law-features/41114-ibm-2008-record-revenues-profits-and-earnings-q4-down-6
http://www.usatoday.com/money/companies/earnings/2009-04-20-ibm_N.htm
En naar het jaarsalaris van de IBM CEO:
http://www2.tbo.com/content/2009/mar/09/ibm-ceo-earns-21-million/
Als je 1+1 bij elkaar optelt, denk ik dat er bij IBM (-nederland) de touwtjes weer strak aangetrokken gaan worden en/of er is een interne reorganisatie opkomst – zoals je al hebt kunnen zien bij alle grote ‘hollandse” ict bedrijven – met als excuus “de kredietcrisis”.
Sterkte bij The Big Blue allemaal!
Agh, de IBM’ers die bij ABN Amro zitten mogen ook wel eens aangepakt worden. Heb er genoeg meegemaakt die in het verleden onder ABN amro geen fuck uitvoerden. Tsjah, welkom in de grote mensen wereld waar wel gewerkt moet worden. Kan me voorstellen dat IBM deze selecte groep mensen beter wil inzetten!
Dat geldt gelukkig niet voor iedereen, maar wel voor een groot deel van de IBM’ers die bij ABN Amro zitten!
IBM wil gewoon van zijn mensen af zonder zelf ontslag te geven. Men maakt het leven daar ondraaglijk en dan vertrekken ze zelf.
Wel heel erg veel negatief nieuws over IBM de laatste tijd, was de bonus voor de directeur Doremalen niet hoog genoeg over 2010?