Rijkswaterstaat wil het uitbestedingscontract met Capgemini terugdraaien. Het gaat om de uitbesteding van werkplekbeheer en datacentrumdiensten. Dat bevestigen bronnen betrokken bij het project. Een woordvoerder van de dienstverlener bevestigt dat de twee partijen met elkaar spreken. Capgemini en Rijkswaterstaat sloten in 2007 een contract met een looptijd van 7,5 jaar en een waarde van 230 miljoen euro.
De dienstverlener bouwt momenteel een rekencentrum voor Rijkswaterstaat. Hier moeten alle servers van de overheidsinstellingen komen te staan. De eerste lokatie die werd overgeheveld naar dit rekencentrum was het nieuwe kantoor voor de Bouwdienst in Westraven (Utrecht). De data-ict-dienst (DID) was de tweede dienst die overgeheveld zou worden.
Het rekencentrum is instabiel, zeggen bronnen betrokken bij het project. De overheidsdienst heeft te maken met storingen, zoals het uitvallen van de mailservers of internetverbinding. De DID eiste daarom een goed migratieplan van Capgemini om de migratie naar het nieuwe rekencentrum goed te laten verlopen. Toen de dienstverlener geen garantie kon bieden voor een goed verloop werd de migratie eerst uitgesteld, later afbesteld.
Terugdraaien
De dienstverlener wil niet bevestigen dat het programma wordt stopgezet. In het Financieel Dagblad zegt bestuurslid Henk Broeders van de Capgemini Groep dat wordt gekeken hoe het nu verder moet. Andere bronnen zeggen echter dat er wordt gesproken over het terugdraaien van de uitbesteding. Alle servers die in het nieuwe rekencentrum staan, moeten terug naar de overheidsinstelling. Alle werknemers van een onderaannemer die mensen leverde voor de bouw van het rekencentrum zouden inmiddels zijn ontslagen.
De twee partijen sloten in 2007 een contract met een waarde van 230 miljoen euro. De looptijd is 7,5 jaar. Voor het overdragen van de werkzaamheden naar Capgemini was 1,5 jaar uitgetrokken met een uitloop van een jaar. HP wordt door Capgemini ingehuurd als onderaannemer.
Eneco schijnt ook problemen te hebben met dit rekencentrum. Laten we maar zeggen dat het ze de strot uithangt. Ben benieuwd wanneer zij het contract openbreken en wat dat met de waarde van het aandeel CAP Gemini zal doen.
@ICT’er: wat bedoel je daar mee?
En/of wist je niet dat Sogeti 100 procent onderdeel is van de Capgemini Group?
Tegelijk met de uitbesteding is de gehele Data-Ict Dienst gereorganiseerd. Geen beste beslissing van Rijkswaterstaat. Het was voor Cap absoluut onmogelijk om met een organisatie die een transitie doormaakt van beheer naar regie, afspraken te maken. Niemand was in charge, taken en verantwoordelijkheden waren nog niet belegd binnen de RWS-organisatie. Men was voornamelijk bezig met een gevecht om de macht. Wie was belangrijker: de Service Level Manager of de Change Manager. Vervelende gevechten door gefrustreerde narcisten.
Deze veel te grote projecten zijn onder aanvoering van volstrekt onbekwamen, die op tijd de benen hebben genomen, opgestart. Mission Impossible dus. Cap heeft dit onderschat, Ordina die RWS de regievoering moest bijbrengen heeft het onderschat, de leiding heeft het onderschat. Maar niet de man op de werkvloer. De gewone ICT’er. Die heeft het altijd wel geweten. Die wist dat dit nooit een verbetering was ten opzichte van de oude situatie. Daar is schijnbaar niet naar geluisterd of niet serieus genomen. Hoe weet ik dat? Ik was erbij maar zag dat er geen eer aan te behalen was. Dus ben ik iets anders gaan doen.
Waarom heb ik na het lezen van dit soort berichten altijd weer de neiging het nut van aanbestedingen in twijfel te trekken?
Ik ben niet heel goed thuis in dat hele proces, maar het komt op mij over als een combinatie van:
– voor een dubbeltje op de eerste rang moeten zitten (overheden zijn immers verplicht een aanbesteding uit te schrijven vanaf bepaalde bedragen, en op basis van een aantal regels daaruit te moeten kiezen)
– goedkoop is duurkoop (Cap is voor deze opdracht onder andere gekozen vanwege hun prijs, maar kan blijkbaar niet de gewenste kwaliteit leveren)
Misschien moet er eens onderzoek gedaan worden naar vergelijkbare implementatie- en migratietrajecten tussen overheden en bedrijfsleven.
Zitten hier grote verschillen tussen, of worden de overheidsprojecten gewoon meer aan de grote klok gehangen?
En als er grote verschillen zijn, waar ligt dat dan aan? Prijskwaliteit verhouding, cultuur, verschil tussen uitvoerders?
Van de andere kant:
Als de prestaties ondermaats zijn, is het niet meer dan terecht dat rijkswaterstaat het contract wil ontbinden.
Wat mij betreft mogen de sancties nog wat strenger zijn, bijvoorbeeld de komende vijf jaar niet meer mogen inschrijven op opdrachten van Rijkswaterstaat.
Ik zou zeggen een combinatie van voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en een waslijst aan absurde eisen.
Probleem is dat overheid middels aanbestedingen de partijen dwingt zo scherp mogelijk te bieden (anders kun je het als leverancier wel vergeten) en dat ze dan denkt dat het projectbudget gelijk moet zijn aan de offerteprijs.
Mooi vergelijk met de luchtvaart:
Overheid koopt dienstreizen in middels een aanbesteding. Ryanair wint deze. Overheidspersoneel moet vervolgens bij elke dienstreis zelf voor elke koffer, toiletgang, koffie etc betalen. Helaas heeft de inkooppartij geen extra budget achter de hand gehouden om haar personeel te compenseren want met dacht er met de aanbestedende prijs er te zijn.
Kortom overheid, reserveer ook geld voor tegenvallers als gevolg van vertragingen/fouten in de eigen overheidsorganisatie en voor nieuwe/veranderende wensen. De aanbesteding helpt de overheid alleen met het krijgen van de laagste basisprijs!
@Michiel: Sogeti is inderdaad onderdeel van de Capgemini groep, maar in Nederland toch echt een apart opererende entiteit.
Wat ik vooral humor vind is dat de diverse ict-aanbieders zich hier pogen te positioneren. Dat is mijns inziens een behoorlijk kansloze actie.
Indien RWS de aanbestedingsprocedure wil terugdraaien, dan lijkt mij dat de andere partijen die bij deze aanbesteding betrokken waren en op plaats 2 en 3 ge�indigd zijn, hier toch wel een probleem mee hebben.
Het is, denk ik, in dat licht zinniger dat RWS een nieuwe aanbesteding uitschrijft en leert van de lessen die ze met Cap heeft meegemaakt. Per slot van rekening is 2007 alweer heel wat jaartjes terug in ict-land 🙂
En een woord van advies aan alle con-cullegae: je reputatie en goeie naam komt te voet maar gaat te paard… Ervan uitgaan dat je ‘de klant weer terugkrijgt’ is net zo kansloos als jezelf hier positioneren.
Prutsers heb je overal. Zowel bij de internen als bij de externen. Probleem bij de overheid is dat zulke gasten jaren bezig blijven zonder een prestatieverplichting.
Waarschijnlijk is er iets omgevallen bij Rijkswaterstaat, paniek overal en zondebokken worden nu gezocht. Wie beter dan de externe partij?
Is er niet een op ervaring gebaseerd Neerlands gezegde ‘goedkoop is duurkoop’? Aanbestedingen ‘hoeven’ niet de laagste prijs als criterium te hebben, dat is enkel een algemene richtlijn om al te opvallende gevallen van vriendendiensten te vermijden, echter een aanbesteding kan ook verschillende niveaus van qualiteiten als richtlijn hebben (bijv. jaren ervaring, ISO certificatie, het aantal aan medeklinkers in de bedrijfsnaam..).
Helaas is op prijs afdingen meestijds de voornaamste gave van zulk opdrachtgever, of althans, de enige ‘qualiteit’ waarover een doorsnee groep enigszins consensus over kunnen bereiken.. In die zin heeft men gekregen waar men voor betaald heeft..
Datacenters is toch ook een specialiteit van een ander soort bedrijven, zoals EDS. Ondanks de huidige datacenter trends die grenzen aan de powerpoint wereld van de suit-and-ties, wat heeft zo’n dartelende MBA fabriek als Capgemini in vredesnaam te zoeken op de werkvloer?