Rijkswaterstaat wil het uitbestedingscontract met Capgemini terugdraaien. Het gaat om de uitbesteding van werkplekbeheer en datacentrumdiensten. Dat bevestigen bronnen betrokken bij het project. Een woordvoerder van de dienstverlener bevestigt dat de twee partijen met elkaar spreken. Capgemini en Rijkswaterstaat sloten in 2007 een contract met een looptijd van 7,5 jaar en een waarde van 230 miljoen euro.
De dienstverlener bouwt momenteel een rekencentrum voor Rijkswaterstaat. Hier moeten alle servers van de overheidsinstellingen komen te staan. De eerste lokatie die werd overgeheveld naar dit rekencentrum was het nieuwe kantoor voor de Bouwdienst in Westraven (Utrecht). De data-ict-dienst (DID) was de tweede dienst die overgeheveld zou worden.
Het rekencentrum is instabiel, zeggen bronnen betrokken bij het project. De overheidsdienst heeft te maken met storingen, zoals het uitvallen van de mailservers of internetverbinding. De DID eiste daarom een goed migratieplan van Capgemini om de migratie naar het nieuwe rekencentrum goed te laten verlopen. Toen de dienstverlener geen garantie kon bieden voor een goed verloop werd de migratie eerst uitgesteld, later afbesteld.
Terugdraaien
De dienstverlener wil niet bevestigen dat het programma wordt stopgezet. In het Financieel Dagblad zegt bestuurslid Henk Broeders van de Capgemini Groep dat wordt gekeken hoe het nu verder moet. Andere bronnen zeggen echter dat er wordt gesproken over het terugdraaien van de uitbesteding. Alle servers die in het nieuwe rekencentrum staan, moeten terug naar de overheidsinstelling. Alle werknemers van een onderaannemer die mensen leverde voor de bouw van het rekencentrum zouden inmiddels zijn ontslagen.
De twee partijen sloten in 2007 een contract met een waarde van 230 miljoen euro. De looptijd is 7,5 jaar. Voor het overdragen van de werkzaamheden naar Capgemini was 1,5 jaar uitgetrokken met een uitloop van een jaar. HP wordt door Capgemini ingehuurd als onderaannemer.
Bronvermelding Rian, bronvermelding! Zie het FD vanaochtend…
Of gewoon iets beter lezen simons. Er staat toch echt ‘In het Financieel Dagblad zegt…’
RWS, welkom terug bij Getronics. Het is maar goed dat we altijd voor jullie zijn blijven werken !
Soms is het Cap-gras aan de andere kant van de straat toch niet zo groen als het lijkt 🙂
Wat ik me even afvraag: was dit contract via een aanbestedings-circus tot stand gekomen?
Getronics is helaas niet het partij die dit kan halen en zal twee keer zo duur zijn. KPN is zelf niet tevreden met de GPR-service en zal voor RWS ook een groot uitdaging zijn.
Atos Origin is inmiddels al klaar met de cloud computing-plannen en de cloud data center-strategie en RWS moet ECHT hier naar kijken.
Straks is het te laat!
Het kan/zal inderdaad zijn dat de leverancier hier een wanprestatie heeft geleverd. Maar om te stellen dat een opdrachtgever niets te verwijten zal zijn is m.i. wel erg kort door de bocht.
Mijn gemiddelde waarneming bij een overheidsinstantie is dat de demandzijde nu niet echt georganiseerd is.
Ofwel geen demand ingericht:
De strategische laag wordt bezet met carieretijgers voor wie ICT echt een bijzaak is en binnen 2 jaar weg zijn. De tactische laag bestaat hier dan ook alleen op papier. En de operationele laag wordt bemand door eenpitters die nu niet echt meewerken aan het grotere doel.
En als de demand wel is is ingericht dan blijken de gebruikers dusdanig autonoom dat iedere vorm van
standardisatie in de kiem wordt gesmoord.
Ja er is een tussenvariant: daar verliest de tactische laag zichzelf in een overtrokken gerichtheid op standaarden, architecturen of andere vormen van purisme die aan een doorsnee gebruiker niet uit te leggen zijn.
Nee deze reactie is niet om wanpresterende ICT dienstverleners in bescherming te nemen. Deze reactie is die van een bezorgde belasting betaler die steeds lagere verwachtingen heeft dat dit ooit goed gaat komen…
En o ja… het enige goede aan KPN/Getronics is dat je verwacht dat het geld tenminste in Nederland blijft…
Er wordt altijd vij snel geconcludeerd dat de fout bij de dienstverlener ligt. Outsouring heeft ook organisatorische impact. Het kan goed zijn dat RWS het zelf niet gemanaged krijgt. Soms heb je daar als leverancier gewoon geen invloed op.
Wat niet wegneemt dat het verstandig kan zijn ook eens bij andere leveranciers te kijken en vooral ook in landen waar de outsourcing markt veel groter is en waar meer ervaring bestaat (bijvoorbeeld de UK).
Hoeveel weken zal het nog duren voor de medewerkers van Eneco uit de school klappen over datzelfde rekencentrum waar zij hun spullen geparkeerd hebben bij Cap?
Eneco schijnt ook zware problemen te hebben sinds ze overgestapt zijn naar Cap.
En UWV’ers, willen jullie ook nog iets roepen?
Ben benieuwd waar de aandeelwaarde van Cap heen gaat als al deze tijdbommetjes een voor een afgaan…
Misschien eens kijken op http://www.sogeti.nl voor de beste automatiseerders van het land? 🙂
Dit soort drama’s wordt in mijn ogen altijd in belangrijke mate veroorzaakt door slecht opdrachtgeverschap. Of het nou Cap was of een ander (nee ICT’er dit kan Sogeti niet beter hoor) maakt echt niet zo veel uit. It takes two to tango…