Rijkswaterstaat wil het uitbestedingscontract met Capgemini terugdraaien. Het gaat om de uitbesteding van werkplekbeheer en datacentrumdiensten. Dat bevestigen bronnen betrokken bij het project. Een woordvoerder van de dienstverlener bevestigt dat de twee partijen met elkaar spreken. Capgemini en Rijkswaterstaat sloten in 2007 een contract met een looptijd van 7,5 jaar en een waarde van 230 miljoen euro.
De dienstverlener bouwt momenteel een rekencentrum voor Rijkswaterstaat. Hier moeten alle servers van de overheidsinstellingen komen te staan. De eerste lokatie die werd overgeheveld naar dit rekencentrum was het nieuwe kantoor voor de Bouwdienst in Westraven (Utrecht). De data-ict-dienst (DID) was de tweede dienst die overgeheveld zou worden.
Het rekencentrum is instabiel, zeggen bronnen betrokken bij het project. De overheidsdienst heeft te maken met storingen, zoals het uitvallen van de mailservers of internetverbinding. De DID eiste daarom een goed migratieplan van Capgemini om de migratie naar het nieuwe rekencentrum goed te laten verlopen. Toen de dienstverlener geen garantie kon bieden voor een goed verloop werd de migratie eerst uitgesteld, later afbesteld.
Terugdraaien
De dienstverlener wil niet bevestigen dat het programma wordt stopgezet. In het Financieel Dagblad zegt bestuurslid Henk Broeders van de Capgemini Groep dat wordt gekeken hoe het nu verder moet. Andere bronnen zeggen echter dat er wordt gesproken over het terugdraaien van de uitbesteding. Alle servers die in het nieuwe rekencentrum staan, moeten terug naar de overheidsinstelling. Alle werknemers van een onderaannemer die mensen leverde voor de bouw van het rekencentrum zouden inmiddels zijn ontslagen.
De twee partijen sloten in 2007 een contract met een waarde van 230 miljoen euro. De looptijd is 7,5 jaar. Voor het overdragen van de werkzaamheden naar Capgemini was 1,5 jaar uitgetrokken met een uitloop van een jaar. HP wordt door Capgemini ingehuurd als onderaannemer.
Bij trajecten die uit aanbestedingen ontstaan, spelen vaak drie hoofdproblemen een beslissende rol:
1. Papier is geduldig: de leverancier heeft in zijn offerte meer beloofd dan hij in de praktijk kan waarmaken. Sales beloofd hemel en aarde, maar de uitvoerende organisatie is vervolgens niet in staat dat adequaat in te vullen.
2. De klant is onvoldoende in staat zijn processen aan te passen aan de standaard dienstverlening van de outsourcepartner en dwingt af dat de dienstverlener zijn processen aanpast.
3. De leverancier zegt te weinig “nee” en gaat te makkelijk mee met de wensen van de klant. Samen met reden 2 verschuift de standaard dienstverlening daardoor meer naar een maatwerk-dienstverlening. De interne processen raken bij de outsourcepartner daardoor in de knoop met alle gevolgen van dien.
@Froos
Capgemini is destijds binnengehaald bij RWS omdat het goedkoper moest. Het ging goed maar moest goedkoper. In tegenstelling tot andere partijen beschikt KPN/Getronics over de beste rekencentra in het land. Ook het beheren van grote aantallen werkplekken is bij Getronics geen probleem (Shell, ING, VROM, ABN Amro, etc).
Atos Origin biedt cloud computing aan. Als je gebakken lucht wilt kopen (in de vorm van wolken) moet je dat zeker overwegen. Wil je gewoon goed beheer van werkplekken en data, dan ben je bij hen aan het verkeerde adres vrees ik. Schoenmaker blijf bij je leest!
@ externe bij een ministerie
Een zondebok krijgt ten onrechte de schuld in zijn schoenen geschoven. In dit geval gaat dat niet op, RWS is al veel te lang geduldig geweest. CAP heeft er vanaf het begin van het project op alle niveaus een puinhoop van gemaakt. Nu hopen dat LNV de ervaringen die RWS heeft opgedaan gaat gebruiken in de verdere besluitvorming.
@KPN_GTR
Het is niet helemaal fair om “jezelf” op de borst te kloppen. Het feit dat er een behoorlijke puinhoop bij RWS is aangetroffen kwam voor een groot gedeelte op conto van GPR. Toegegeven dat GPR als organisatie beter is ingericht voor het beheer van KA.
@KPNGTR
Ik heb een aantal jaren in het rekencentrum van Philips C&P, ondertussen onderdeel van Atos Origin, gewerkt, in de tijd voor cloud computing.
Reken maar dat daar indertijd heel wat expertise zat van werkplekbeheer, datacentra en netwerken.
Hoe het er vandaag de dag is weet ik niet, ik ben er al weer even weg. Maar wat ik wil zeggen is dat de schoenmaker AO een goede leest heeft om rekencentrum-aanbestedingen op te schoeien.